Het is niet vaak dat we over een groep mensen praten die niet bekend zijn of in de geschiedenis zijn opgenomen. Deze groep mensen heet Zwitsers uitvinder en zijn bekend vanwege hun onverschrokken actie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hun actie was zo onwaarschijnlijk dat ze nu al een gesprekspunt voor veel mensen vormen. In dit artikel gaan we in op de geschiedenis van deze groep mensen en hoe ze het onderwijs omgedraaid hadden.
Het is niet vaak dat je op de eerste plaats denkt aan Zwitserland als het land waar de uitvinders vandaan kwamen. Maar deze mensen waren geen gewone burgers, maar in plaats daarvan waren ze een groep van ongeveer 2000 volwassenen die zich had toegelaten tot een geheim genootschap met doel om te overleven en de oorlog te winnen.
De Beginjaren
Het is niet vaak dat je weet dat Zwitserland na de Tweede Wereldoorlog zo’n 70% van zijn bevolking was verloren gegaan. Hier kwamen vooral jonge mannen in de gevangenis voor omdat ze het verkoop van wapens en andere illegale activiteiten hadden gefortuin. Het duurde nog een tijdje voordat de regering besloot dat deze mensen niet langer wilden worden vastgehouden. Hiermee werden de eerste leden van de geheime organisatie toegelaten.
Deze mensen waren echter niet zoals anderen, ze konden in de ondergrondse zenuwen van het land geen enkel plan maken om de oorlog te winnen. Dus besloten de leiders dat ieder individu zo snel mogelijk een rol wilde spelen bij de strijd tegen de nazi’s. Ze wilden niet dat de Duitsers ze wilden vangen door te zijn zwakke mensen.
De Actie
Het duurde nog een tijdje voordat de actie begon. De organisatie was echter bereid om alles wat nodig was te doen om het onderwijs om te draaien en de Duitsers zo snel mogelijk uit Zwitserland te verdrijven.
De organisatie kreeg verschillende manieren om hun doel te bereiken. Eerst werden ze bekend met de geheime code van het genootschap, waardoor ze konden communiceren en plannen maken zonder te worden opgemerkt door de Duitsers. Vanaf hier waren ze op een wettige manier toegang te krijgen tot het onderwijs. Voor het land was dit echter ondanks hun actie een grote schandaal. Hiermee konden de Duitsers het land binnen en zetten een beleid waarbij het onderwijs zo veel mogelijk moest veranderen.
De Acties
Vanaf hier gingen ze alle verschillende manieren in om te voorkomen dat de Duitsers het onderwijs veranderden. Zo begonnen ze te schrijven, schrijven is een manier van communiceren met anderen door schriftelijk te schrijven. Voor dit doel werden grote schriften gebruikt die zeker niet voor handen waren. Ze werden ook verschillende soorten bommen en explosieven gebruikt, hiervoor werd een grotere groep mensen nodig om deze in de lucht te brengen. Dus namen ze hun wapens uit hun kastjes en gingen ze schrijven, schieten, en explosies maken.
De acties waren echter niet alleen gericht op het verandering van het onderwijs. Ze wilden ook de Duitsers zo snel mogelijk uit Zwitserland verdrijven. Daarom namen ze alle manieren in om zo snel mogelijk te kunnen reageren en de Duitsers zo snel mogelijk te kunnen verslaan. Vanaf hier was de geheime organisatie het bende van de Tweede Wereldoorlog.
De Resultaten
Na een tijdje werden de acties van de Zwitsers uitvinder niet langer verzwegen door de Duitsers. De Duitsers waren zo trots op hun eigen onderwijs dat ze het land binnen lieten en het land moesten omgedraaid zijn zoals de Duitsers wilden.
Maar deze actie had ook een grote gevolg voor Zwitserland, het land was nu in bezit van de Duitsers. Maar het verlies van 70% van hun bevolking had echter niet de enige oorlogsmisdaden van Zwitsers uitvinder. Daarbij hadden ze ook alle wapens en andere materieel van de Duitsers gestolen om de oorlog te winnen.
De Gevolgen
Vanaf hier was het voor de Duitsers moeilijk om de oorlog te winnen. De Zwitsers uitvinder waren op elk front actief en deden alles wat nodig was om de Duitsers zo snel mogelijk te kunnen verslaan.
Deze acties werden echter niet zonder gevolgen. Sommige mensen kwamen in de oorlog om, anderen raakten verliefd op iemand van het andere leger en een aantal mensen raakte zelfs verloren in de gevangenis. Vanaf hier was het voor Zwitsers uitvinder ook moeilijk om hun doel te bereiken.
Conclusie
Op deze manier waren de Zwitserse uitvinders een van de enige groepen mensen in de Tweede Wereldoorlog die het onderwijs omgedraaid hadden. Ze waren echter niet zoals andere groepen, ze waren niet verliefd op hun doel maar waren vooral gewoon mensen die wilden overleven.
Vanaf hier is de geschiedenis van Zwitserse uitvinder een waardevolle les te leren over hoe het is om in een gevaarlijke wereld te leven. Ze vertonen dat zelfs in de moeilijkste tijden er mensen zijn die bereid zijn om alles wat nodig is te doen om anderen te helpen.