datzoekik.nl

Wegnummering 1957

In 1957 werd de huidige Nederlandse wegnummering ingevoerd. Dit was een belangrijke stap in het structureren van het Nederlandse wegenstelsel en had grote gevolgen voor zowel automobilisten als de infrastructuur van het land.

Voorgeschiedenis

Voor 1957 kende Nederland geen eenduidige wegnummering. Er waren weliswaar nummers voor de rijkswegen, maar deze waren niet logisch georganiseerd en vielen niet onder een centraal systeem. Dit leidde tot verwarring bij automobilisten en maakte het moeilijker om door het land te navigeren.

Na de Tweede Wereldoorlog werd duidelijk dat er behoefte was aan een beter georganiseerd wegennet. De Nederlandse regering besloot dan ook om een nieuw systeem in te voeren, waarbij wegen op een logische manier werden genummerd.

Invoering van de nieuwe wegnummering

Op 1 januari 1957 werd het nieuwe wegnummersysteem ingevoerd. Het systeem was gebaseerd op het principe dat wegen met een laag nummer in het westen van het land liggen en dat de nummers naar het oosten toe toenemen.

De rijkswegen kregen een A-nummer, terwijl de provinciale wegen een N-nummer kregen. De nummers werden zo toegewezen dat ze op een logische manier door het land liepen en makkelijk te onthouden waren voor automobilisten.

Gevolgen van de nieuwe wegnummering

De invoering van de nieuwe wegnummering had grote gevolgen voor zowel automobilisten als de infrastructuur van het land. Automobilisten konden nu makkelijker door het land navigeren, terwijl de infrastructuur beter werd georganiseerd.

Ook werden er meer borden geplaatst langs de wegen om automobilisten te helpen bij het vinden van hun bestemming. Dit maakte het reizen per auto een stuk gemakkelijker en sneller.

Veranderingen sinds 1957

Sinds de invoering van de nieuwe wegnummering in 1957 zijn er verschillende veranderingen geweest. Zo werden er bijvoorbeeld nieuwe A-wegen aangelegd om het verkeer beter te kunnen afhandelen.

Ook werd het nummersysteem enkele keren aangepast, bijvoorbeeld toen de A2 en de A12 werden verbonden door een nieuw stuk weg. Hierdoor ontstond een nieuwe doorgaande route tussen Amsterdam en Brussel.

Conclusie

De invoering van de Nederlandse wegnummering in 1957 was een belangrijke stap in het structureren van het Nederlandse wegenstelsel. Het systeem maakte het reizen per auto een stuk gemakkelijker en sneller, en heeft tot op heden dienst gedaan.

Hoewel er sindsdien verschillende veranderingen zijn geweest, blijft de basis van het nummersysteem hetzelfde. De Nederlandse wegnummering is een essentieel onderdeel van het land en zal waarschijnlijk nog vele jaren dienst doen.