Vliegvelden zijn een essentiële component van elke vervoersinfrastructuur, en in het geval van Guyana, is dit nog meer waar. De landgrens van Guyana ligt aan de grenzen van Venezuela, Suriname en Frans-Guyana, wat het een uitdaging maakt voor het vliegverkeer. In dit artikel zullen we kijk zijn in de geschiedenis van het vliegveld in Guyana en hoe het heeft geconcurreren met andere doelwitten voor de toeristische markt.
Vliegvelden in Guyana
=====================
De vlieghaven Cheddi Jagan International Airport (CJIA) is het enige vliegveld in Guyana en ligt op een afstand van 22 kilometer ten oosten van de hoofdstad Geieren. Het vliegveld werd geopend in 2013 na jarenlange discussies over de bouw en financiering van het project.
Het vliegveld heeft twee terminals, een internationale terminal en een nationale terminal. De internationale terminal is uitgerust met moderne faciliteiten zoals check-in, baggage claim, en security control. Het vliegveld verbindt Guyana met andere landen in Zuid-Amerika en de Caribbean.
Economische Investeringen
————————-
Een belangrijke factor die de toeristische doelwit van het vliegveld maakt is het potentieel voor economische investeringen. Vliegvelden zijn een belangrijke bron van inkomsten voor landen, vooral als ze een uitgebreid aanbod aan luchtvaartdiensten bieden.
In 2019 besloot de Guyanaanse overheid om het vliegveld uit te breiden en verbeteren met behulp van een internationale financiering. De plannen om meer vliegtuigen en personeel aan te nemen zijn echter nog steeds niet afgesloten.
Tussenloop voor Vliegverkeer
————————-
Een belangrijke factor die het vliegveld in Guyana uitdrent is de tussenloop van vliegtuigen. De landgrenzen van Guyana liggen aan de grenzen van Venezuela, Suriname en Frans-Guyana, wat het een uitdaging maakt voor het vliegverkeer.
In 2019 was er een grote tussenloop van vliegtuigen naar het vliegveld van Cheddi Jagan International Airport. De vliegtuigen kwamen van de luchthaven van Georgetown in Suriname, maar moesten wegens problemen met hun brandstof en hun landingsapparatuur opnieuw starten.
De tussenloop heeft de toeristische doelwit van het vliegveld aangeslagen. De vliegtuigen die naar het vliegveld komen moesten stoppen in Suriname of Frans-Guyana om brandstof en reparaties te doen.
Conclusie
———-
Het vliegveld in Guyana is een belangrijke infrastructuur voor de toeristische markt. Hoewel het vliegveld nog steeds uitdrent door problemen met tussenloop, blijft het een populaire doelwit voor toeristen.
De regering van Guyana heeft plannen om het vliegveld uit te breiden en verbeteren met behulp van internationale financiering. De plannen om meer vliegtuigen en personeel aan te nemen zijn echter nog steeds niet afgesloten.
In de toekomst zal het vliegveld in Guyana een belangrijke rol spelen bij het ontwikkelingsproces van het land. Door meer vliegtuigen en personeel aan te nemen kan het vliegveld de toeristische doelwit van het land aangeslaan.