Aap kunt van het verkeer in Apeldoorn niet ontschieten. In deze stad, die bekend staat als een rustige oase ten zuiden van Utrecht, is er altijd wat te doen, vooral wanneer het gaat om vervoer.

De geschiedenis van Apeldoorn is sterk verbonden met de industrie en handel. De stad werd in de 17e eeuw een belangrijk centrum voor de textielindustrie en het verkeer was dan ook aan het tempo van de handel. Tegenwoordig is dit verkeer nog steeds goed zichtbaar. In het centrum van Apeldoorn is het historische Stationsplein te vinden, waarop een oud station staat.

Stationsplein

Hier stond ooit het station van Apeldoorn, dat in 1996 is gesloopt en opgeheven om plaats te maken voor een nieuw station, het Apeldoorn Centraal Station. Het Station Apeldoorn centraal is gevestigd aan de Stationsplein en staat bekend als het “huidige” en “nieuwe” station van de stad Apeldoorn. Het is een belangrijk knooppunt voor diverse treintreinen, waaronder de Intercity-direct 2000 treinen.

De opkomst van het openbaar vervoer (OV) had een grote impact op Apeldoorn. In de jaren zeventig werd het Openbaar Vervoer in Apeldoorn gestart en heeft sindsdien het OV zich sterk ontwikkeld. Er zijn verschillende bus routes die door de stad lopen, waaronder de 13 busroute, die op diverse tijden van de dag rijdt. Daarnaast is er ook een nachtbus die overal in de stad eindigt.

Bussen en Nachtbussen

De 13 busroute ligt rondom het Apeldoorn Centraal Station en loopt door naar de nabijgelegen buurtschappen, zoals Leest, Hoge Rinkveen, Zevenhuizen, Meerssen, en Zandvliet. De nachtbus maakt een route om de stad heen, waarnaar het “Huis van Zorgen” heet. Hier zijn verschillende aankomst- enafgeslagen in Apeldoorn. Het is een voorziening die vooral populair is bij de jongeren en studenten.

In 2013 maakte de overheid bekend dat er in de toekomst een nieuwe busroute door de stad zou gaan. Deze bus ziet het licht van dag tot nacht, waarnaar het “Stadsbus Apeldoorn” heet. Dit is een 7.5 meter lange bus die tevens een vrije opheffing heeft en niet meer door de verkeersregels zal worden beperkt.

Fietsen

Aan het einde van de jaren tachtig, was er in Apeldoorn nog maar één weg voor fietsers: de Langeslag. In deze periode kreeg de fiets meer aandacht. De stad wilde een grotere aanvulling op het verkeer dat door middel van de vroegere fietswegen kon worden bereikt. Sinds 2011 is er op de Langeslag een grotere, vaste fietspad aanwezig voor het verkeer. Het is zo breed dat ook het zwaarst mogelijke fietsen hierover kunnen rijden.

Sinds 2009 is er in Apeldoorn ook een “fietsendecentrum” geopend waarnaar het “Fietscentrum Apeldoorn” heet. In dit centrum staan verschillende fietsen, onder andere de oude en de nieuwe fietswegen. Hier worden voor fietsers verschillende diensten aangeboden.

Verkeer in Apeldoorn

Apeldoorn heeft een uitgebreid verkeerstegel en is geheel rondom door de Ringweg A1 te vinden. De stad maakt deel uit van de Streekverkeersregeling Overijssel, waarnaar het “Streekverkeersregeling Overijssel” heet.

Apeldoorn heeft een uitgebreid verkeerstegel en is geheel rondom door de Ringweg A1 te vinden. De stad maakt deel uit van de Streekverkeersregeling Overijssel, waarnaar het “Streekverkeersregeling Overijssel” heet. Daarnaast maakt de stad ook gebruik van de ringweg A2.

Vergelijkbare berichten