In 2015 was het de derde editie van de UCI Europe Tour, een weesjarenrondrit voor wielerploegen uit Europa. De toer reed van februari tot oktober en werd in drie delen opgesplitst. In dit artikel zullen we de belangrijkste feiten over deze wielerwedstrijd bekijken.

Inleiding

De UCI Europe Tour is een weesjarenrondrit voor wielerploegen uit Europa, aangezien er geen World Tour is. De toer wordt elke jaar georganiseerd door de Union Cycliste Internationale (UCI) en is één van de belangrijkste wielerwedstrijden in Europa.

Deel 1: Februari – April

De eerste delen van de toer werd van februari tot april gereden. De eerste etappe van de tour vond plaats op 7 februari en was een korte mountainbike-rit in het Zuid-Koreaanse Seoul. De rest van de eerste delen waren gewoon wielerwedstrijden.

De ploegen die het meeste punten opraadden in deze delen waren Team Sky, Movistar Team en Astana Pro Team.

Deel 2: Mei – Juli

Na een korte pauze eind april besloot de UCI Europe Tour om de toer te hervormen. De twee eerste delen werden niet gereden, maar werden in plaats daarvan door twee nieuwe delen vervangen.

Dit leidde tot een opschudding onder de wielerploegen en -organisaties, aangezien vele ploegen al hun plannen hadden gebaseerd op de oorspronkelijke toer.

Deel 3: Augustus – October

Het derde deel van de tour vond plaats van augustus tot oktober. De eerste etappe was een tijdrijdbewijs in het Italiaanse Giro d’Italia, waarna de ploegen de rest van de toer aankenden.

Dit was de laatste weesjarenrondrit voor de UCI Europe Tour, die op 1 november werd afgesloten door een eindronde in Parijs.

Overzicht van de eindstanden

De overzicht van de eindstanden van de UCI Europe Tour 2015 is als volgt:

  • 1e Team Sky
  • 2e Movistar Team
  • 3e Astana Pro Team

Conclusie

De UCI Europe Tour 2015 was een verandering op de wielerwereld, aangezien het derde weesjarenrondrit was die werd gereden. Hoewel er enigszins onvrede waren onder de ploegen en -organisaties, kon de toer zoals gepland worden afgesloten.

Vergelijkbare berichten