Tunnels in Wallonië
Wallonië, de Franstalige regio van België, is rijk aan infrastructuur voor verkeer en vervoer. Eén van de meest opmerkelijke aspecten hiervan zijn de talrijke tunnels die doorheen het landschap lopen. Deze tunnels spelen een cruciale rol in het soepele verloop van het verkeer, zowel voor auto’s als treinen. In dit artikel nemen we u mee op een reis langs de meest markante tunnels in Wallonië.
De langste tunnel: Kanaaltunnel bij Tournai
Een van de bekendste en langste tunnels in Wallonië is de Kanaaltunnel bij Tournai. Deze tunnel maakt deel uit van het Canal Blaton-Ath, een kanaal dat het Scheldebekken met het bekken van de Maas verbindt. De tunnel heeft een lengte van ongeveer 4 kilometer en loopt onder de heuvels bij Tournai door.
Bouwgeschiedenis
De bouw van deze tunnel begon in 1965, nadat er al jaren sprake was over een mogelijke verbinding tussen de twee waterbekkens. In 1970 werd het kanaal en dus ook de tunnel officieel geopend voor scheepvaart. De aanleg ervan bracht niet alleen economische voordelen met zich mee, maar ook een significante tijdsbesparing voor de transportsector.
Spoortunnels
Naast verkeerstunnels heeft Wallonië ook talrijke spoortunnels. Eén van de meest opmerkelijke hiervan is de tunnel onder het Ardennen-gebergte, die deel uitmaakt van de spoorlijn tussen Luik en Luxemburg. Deze 6 kilometer lange tunnel verbindt twee steden in het oosten van België.
De bouw van de spoortunnel
De aanleg van deze spoortunnel begon in 1862, toen het spoorwegennetwerk in België sterk in uitbreiding was. De tunnel werd uiteindelijk in 1867 ingehuldigd en maakte het mogelijk om sneller en efficiënter te reizen tussen de beide regio’s.
Tunnels voor het autoverkeer
Naast spoor- en verkeerstunnels zijn er ook talrijke tunnels in Wallonië die specifiek voor autoverkeer werden gebouwd. Een van de bekendste hiervan is de tunnel op de autosnelweg A16/E42 tussen Bastenaken en Stavelot.
Uitbreiding van het autosnelwegen netwerk
Met de bouw van deze tunnel, eind jaren 90, werd de reistijd tussen Brussel en Luxemburg aanzienlijk verkort. Deze realisatie was onderdeel van een groter plan om het autosnelwegennetwerk in Wallonië uit te breiden.
Conclusie
In Wallonië zijn tunnels meer dan alleen maar engineeringprestaties, ze vormen een essentieel deel van de regionale infrastructuur. Ze verbinden regio’s en steden, zowel voor auto- als treinverkeer, waardoor handel en toerisme gestimuleerd worden. De diversiteit aan tunnels in Wallonië weerspiegelt niet alleen het landschap van de regio, maar ook haar geschiedenis en ontwikkeling.