De Torpedobootjager van de E-klasse was een type torpedobootjager van het Kaiserliche Marine, gebruikmaking in 1914 en 1918 tijdens Eerste Wereldoorlog. Deze schepen werden gebruikt voor de bekamping van vijandelijke torpedo’s en schipsschermers en waren een belangrijke onderdeel van de Duitse marine.
Ontwikkeling
Aan het begin van de 20e eeuw ontwikkelde het Kaiserliche Marine zijn eerste torpedo- en torpedobootjagers. Eerste schippen van deze klasse waren de Preußische Marine ‘Erlangen’ (1910) en ‘Breslau’ (1911), gebouwd in 1909 en 1911 respectievelijk. Deze schepen hadden een lengte van ongeveer 72 meter en een breedte van 6,5 meter.
Technische eigenschappen
Torpedobootjagers van de E-klasse hadden een topsnelheid van ongeveer 28 knopen. Deze schepen waren uitgerust met twee torpedotoren en een 50 millimeter kanon op de bovendek. De schepen waren geschikt voor het beschermen van lichte schipperij, zoals visserschepen of kleinere militaire schepen.
Specifieke eigenschappen
De E-klassen hadden een dubbellaagse scheepsbouw met een laag watertest en een hoger watertest. Dit waren een belangrijke aspecten van de scheepsbouw, waarbij het waterpeil was berekend door te nemen dat er geen schip in zee zou zijn wanneer het schip op volle snelheid zwemde.
De scheepstyp had ook een dubbellaagse scheepsromp met een laag watertest en een hoger watertest. De laagste laag was de ‘waterlaag’ die bestond uit een laag metalen vloeren, waterdichte panelen en een laag ijzeren stalen skelet.
Deze scheepsromp zou niet wezenlijk verschillen van andere schepen uit de same periodie en was dus geen unieke eigenschap van de E-klasse.
Gevechtsrecord
Hoewel er veel torpedobootjagers gebouwd waren van deze klasse, waren er niet veel gevechtshistories geregistreerd. Slechts een paar schippen van de E-klasse hebben ooit de oorlog ingegaan en het aantal gevechten was dus beperkt. In 1915 viel een torpedobootjager uit de klasse, het ‘Emden’ met zes ton aan explosieven, aan de Engelse haven van Whitby. Dit schip is nu in een museum te zien, zoals de Imperial War Museum in Londen.
Verder waren er nog twee schepen van de E-klasse die nog in actieve dienst were bij het begin van Eerste Wereldoorlog: ‘Ems’ (uit 1893), en ‘Kolberg’ (uit 1906). Beide schippen werden later ingezet voor militaire taken en werden nooit meer actief ingezet in de oorlog.
Conclusie
De Torpedobootjager van de E-klasse was een belangrijke onderdeel van de Duitse marine tijdens Eerste Wereldoorlog. Hoewel er niet veel gevechten waren, vertegenwoordigen deze schepen nog steeds een belangrijk deel van de geschiedenis van de Kaiserliche Marine.