De Surinaamse onderwijsbestuurder, ook bekend als het onderwijssysteem in Suriname, is een complex systeem dat de onderwijsbevoegdheid uitmaakt. Het systeem is geïnspireerd door het Nederlands onderwijs en is in 1984 ingesteld nadat Suriname onafhankelijk werd van Nederland.
Het Surinaamse onderwijssysteem is opgedeeld in drie niveaus: de basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs. Elke niveau heeft zijn eigen taken, verantwoordelijkheden en eisen.
Basisonderwijs
Het basisonderwijs is het eerste niveau van het Surinaamse onderwijssysteem. Hier worden kinderen van leeftijd 4 tot 12 jaar opgeleid door lerares en leraar.
De taken van de leraars in het basisonderwijs zijn om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden en kennis. Ze moeten ook de leerlingen helpen bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden en het verstaan van de leefomgeving.
Vooruitstrevend onderwijs
Het vooruitstrevend onderwijs is het tweede niveau van het Surinaamse onderwijssysteem. Hier worden leerlingen die uit het basisonderwijs zijn geklasseerd opgeleid tot 18 jaar.
De taken van de leraars in het vooruitstrevend onderwijs zijn om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden en kennis in specifieke gebieden zoals wiskunde, natuurwetenschappen en taalkunst.
Hoger onderwijs
Het hoger onderwijs is het derde niveau van het Surinaamse onderwijssysteem. Hier worden leerlingen die uit het vooruitstrevend onderwijs zijn geklasseerd opgeleid tot 25 jaar.
De taken van de leraars in het hoger onderwijs zijn om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden en kennis in specifieke gebieden zoals economie, sociale wetenschappen en culturele studies.
Eisen en criteria
Om een leerling op te nemen in het Surinaamse onderwijssysteem zijn er verschillende eisen en criteria die moeten worden vervuld. Bijvoorbeeld moet de leerling hebben voltooid zijn met een middelbaandongerf en hebben behaald een minimale score in de eindtoets.
De eisen en criteria voor het Surinaamse onderwijssysteem zijn gebaseerd op de wetgeving die het regelt. Deze wetgeving is vastgelegd in de Wet op het Nederlands Onderwijs, die in 2015 is aangepast.
Conclusie
Het Surinaamse onderwijssysteem is een complex systeem dat de onderwijsbevoegdheid uitmaakt. Het systeem is geïnspireerd door het Nederlands onderwijs en is in 1984 ingesteld nadat Suriname onafhankelijk werd van Nederland.
De taken van leraars in het Surinaamse onderwijssysteem zijn om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden en kennis. Ze moeten ook de leerlingen helpen bij het ontwikkelen van hun sociale vaardigheden en het verstaan van de leefomgeving.
De eisen en criteria voor het Surinaamse onderwijssysteem zijn gebaseerd op de wetgeving die het regelt. Deze wetgeving is vastgelegd in de Wet op het Nederlands Onderwijs, die in 2015 is aangepast.