In dit artikel gaan we in op het spoorwegrijtuig van Breda, een belangrijk deel van ons nationaal spoorwegenwerk. Vanaf zijn ontstaan tot hedendaags, we zullen alle fasen van deze ruitje van Breda overzichtelijk bespreken.
De Beginjaren
In 1863 werd de eerste rail van Breda opgericht door een groep ondernemers. Deze rail liep van Breda naar het dorp Nieuw-Lisse, een afstand van slechts vijf kilometer. Het was een kleine begin, maar het waren de basis voor alles wat later zou komen.
Stoom en Motor
Over de jaren heen werden er meer ritten toegevoegd, totaal 14 ritten tot 1953. Naast Breda en Nieuw-Lisse liepen deze ritten door naar Amsterdam, Utrecht, Dordrecht en Rotterdam. Deze ritten waren voornamelijk bestemd voor de reizigerverkeer.
De motorrijtuigen
In de jaren 1920 en 1930 werd het spoorwegenwerk van Breda met nieuwe, betere motorrijtuigen vervangen. Deze werden opgericht in de omgeving te Nieuw-Lisse. In 1918 was er een nieuw spoor gebouwd, en was Nieuw-Lisse voortaan een groot belangrijk spoorwegstation geworden.
Het Nationale Spoorwegbedrijf
Op 1 juli 1937 ging het NS (Nationaal Spoorwegbedrijf) van start. En was het voor Breda het einde van een groot bedrijf.
Eindjaren en verdwijning
Op 31 december 1999 was het eind van het spoorwegenwerk van Breda. Er waren nu geen ritten meer, dus ging dit spoor op bij de NS. In de jaren 2000 is er nog slechts één spoor te zien over dit spoor. Dit spoor ligt in de richting van Nieuw-Lisse.
Het spoorwegmuseum
Aan de andere kant, bij Breda, ligt nu het spoorwegmuseum. Hier kun je nog steeds een trein zien die in een museum is gereserveerd. De museumgids vertelt je over al de geschiedenis van de locomotief en zijn bestemmingen. In het museum te Breda staan ook alle locomotieven die ooit in dienst waren. Ook andere spoorwegenmateriaal, zoals treinstellen en voertuigen. Zo kun je van elke trein een complete geschiedenis lezen op de spoorwegmuseum website.
Conclusie
Het spoorwegrijtuig van Breda was van begin tot einde het belangrijkste deel van ons nationaal spoorwegenwerk. Van zijn ontstaan tot zijn verdwijning, we zullen in dit artikel alles over dit spoorwegenrijtuig hebben besproken. En zo weten jullie nu wat er is gebeurd met deze ruitje van Breda en waarom het nog steeds zo belangrijk is.