De Slagschip van de Pennsylvaniaklasse was een Amerikaans slagschip dat in dienst was van het United States Navy van 1909 tot 1923. Het schip werd gebouwd bij de Newport News Shipbuilding Company en was een van de eerste slagschepen die werden gebouwd met de nieuwe stoomturbine-motoren.

De Pennsylvaniaklasse bestond uit vier schepen: USS Pennsylvania (BB-38), USS New York (BB-34), USS Texas (BB-35) en USS Arizona (BB-39). Alle vier de schepen waren gebouwd met een dubbele stoomdamp-turbine-motor, die het schip naar 21 knots kon brengen. De schepen hadden een langwerpige vorm en werden gekennemerkt door hun lange en ronde stam. DePennsylvaniaklasse was de eerste klasse van Amerikaanse slagschepen die werd gebouwd met een stoomturbine-motor.

Design en techniek

De Pennsylvaniaklasse was ontworpen om als een vlootbasis te fungeren, maar ook kon het als een indrukwekkende oorlogsschip worden ingezet. Het schip had een langwerpige vorm met een lage en brede stam en een lange boeg. De stam was voorzien van twee stoomturbine-motoren die door drie stoomturbines werden aangewakkelde, waardoor het schip 21 knots kon bereiken.

De Pennsylvaniaklasse was ook de eerste klasse van Amerikaanse slagschepen die werd gebouwd met een dubbele vaste stuurwerk. Dit maakte het mogelijk om snel en accuraat te navigeren, wat voor de Slagschip tactiek van toen onpraktisch was.

Operaties

De Pennsylvania werd in 1909 ingedeeld bij de Groep 10 van de Pacific Fleet. In 1910 nam het schip deel aan de eerste oefeningen met stoomturbine-motoren. In 1911 werd het schip opgehemeld om aan de Amerikaanse Marine te worden ondersteund voor de Eerste Wereldoorlog.

Na de uitbreiding van de Slagschip-klasse was de Pennsylvania een wichtige oefenwafel voor het Amerikaanse Leger. In 1912 nam het schip deel aan een zeppelin-cruise van de USS Colorado, waarbij het op 5.000 voet werd ingezet om een Duitse ballon te neerschieten. De Pennsylvania bracht ook meerdere maanden door in de Oost-Atlantische Oceaan, waarin het schip het hoofd van het Amerikaanse Leger begleefde.

Herbruikbare componenten

Het was een gewaardeerde techniek in de jaren 20 en 30 om een slagschip te herbruiken door de stoomturbine-motor te vervangen voor een brandstofgevulde turbinedriefende motoren. Deze nieuwe technologie had grote voordelen ten opzichte van traditionele stoommotoren, zoals betere efficiëntie en minder brandstoffenverbruik.
Het is belangrijk om te vermelden dat de Pennsylvaniaklasse een voorbeeld was voor de ontwikkeling van de Amerikaanse slagschepen in de jaren 20.

Vergelijkbare berichten