Oberheim-synthesizer: Een Revolutie in de Muziekindustrie
In de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw brak een revolutie uit in de muziekindustrie. Deze revolutie werd geleid door de ontwikkeling van elektronische muziekinstrumenten, en één van de belangrijkste spelers hierin was de Oberheim-synthesizer.
Geschiedenis van Oberheim
Tom Oberheim, een Amerikaanse ondernemer en ingenieur, richtte in 1969 het bedrijf Oberheim Electronics op. Aanvankelijk produceerde het bedrijf voornamelijk audioapparatuur, maar al snel begon Oberheim te experimenteren met elektronische muziekinstrumenten.
In de vroege jaren zeventig ontwikkelde Oberheim zijn eerste synthesizer, de SEM (Synthesizer Expansion Module). Deze module was een aanvulling op bestaande keyboards en bood een breed scala aan klanken en effecten. De SEM werd echter geen groot commercieel succes.
De doorbraak: de OB-X
Maar in 1978 bracht Oberheim zijn eerste volwaardige synthesizer op de markt, de OB-X. Deze instrument was een revolutie op het gebied van klankmogelijkheden en gebruiksvriendelijkheid. De OB-X bood acht stemmen, wat betekende dat hij acht verschillende noten tegelijk kon spelen.
De OB-X werd snel populair onder professionele muzikanten en producers. Artiesten als Jean-Michel Jarre, Tangerine Dream en Giorgio Moroder gebruikten de OB-X in hun muziek. Ook vele artiesten uit het genre van de new wave en synthpop maakten gebruik van deze synthesizer.
De opvolgers: de OB-Xa en OB-8
In 1980 werd de OB-X opgevolgd door de OB-Xa. Deze instrument bood enkele verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger, waaronder een groter klavier en meer geheugen voor het opslaan van presets.
In 1983 werd de OB-8 geïntroduceerd, die nog verder ging in zijn mogelijkheden. Deze synthesizer bood zestien stemmen, wat hem één van de krachtigste instrumenten van zijn tijd maakte.
Impact op de muziekindustrie
De Oberheim-synthesizers hadden een significante impact op de muziekindustrie. Ze boden een breed scala aan klanken en effecten, wat artiesten in staat stelde om nieuwe geluiden te creëren.
Ook de gebruiksvriendelijkheid van de Oberheim-synthesizers was een belangrijk aspect. Ze waren relatief eenvoudig te bedienen, waardoor ook minder ervaren muzikanten ze konden gebruiken.
Invloed op andere artiesten
De Oberheim-synthesizers hadden ook invloed op andere artiesten. Zo werd de OB-X gebruikt door vele artiesten uit het genre van de new wave en synthpop, zoals Depeche Mode en The Eurythmics.
Ook in andere genres, zoals rock en pop, werden Oberheim-synthesizers gebruikt. Artiesten als Keith Emerson (van Emerson, Lake & Palmer) en Rick Wakeman (van Yes) maakten gebruik van deze instrumenten.
Conclusie
De Oberheim-synthesizer was een revolutie in de muziekindustrie. De OB-X, OB-Xa en OB-8 boden een breed scala aan klanken en effecten, wat artiesten in staat stelde om nieuwe geluiden te creëren.
De gebruiksvriendelijkheid en kracht van deze instrumenten maakten ze populair onder professionele muzikanten en producers. De invloed van de Oberheim-synthesizers is nog steeds te horen in moderne muziek, en hun erfenis leeft voort als een belangrijk deel van de geschiedenis van elektronische muziekinstrumenten.