De jaren zestig waren een tijd van verandering en innovatie in de muziekindustrie. Elektra Records, een van de belangrijkste platenlabels van die periode, was een van de vooropgers in deze transformatie. In dit artikel gaan we back-to-back naar de bronnen van hun successen en bekeken wat hun uitgebreide discografie te biedt.
Elektra Records werd in 1950 opgericht door Harry Einstein als een subdivision van het labelsbedrijf Capitol Records. Na een tijdje, de jaren vijftig, verhuisde Elektra naar New York, waar ze een belangrijke rol zou spelen in de ontwikkeling van de Amerikaanse muziekindustrie.
In de jaren zestig begon Elektra met het opnemen van artiesten zoals Jimi Hendrix en Janis Joplin. Hendrix was al een bekende in de jazzscène, maar zijn opname voor Elektra zou hem wereldwijd bekend maken als een van de beste gitaristen aller tijden.
Janis Joplin was een andere belangrijke artiest die met Elektra startte. Haar eerste album voor het label, “Big Brother and the Holding Company”, is nog steeds een classic in de bluesrockgenres en vertegenwoordigt de kracht en emotie van haar zangstem.
Elektra Records had ook een belangrijke rol bij de opname van albums door andere bekende artiesten zoals Creedence Clearwater Revival, The Grateful Dead en Bob Dylan. Van Creedence Clearwater Revival is “Proud Mary” en “Bad Moon Rising” een voorbeeld. In de band kwamen John Fogerty, Tom Fogerty, Stu Cook en Doug Clifford samen in 1964 om het beste te creëren.
De Grateful Dead was een groep die veel albums uitbracht bij Elektra Records. Hoewel de band al eerder albums had uitgebracht voordat ze werden aangesloten bij het label, bleven ze voor het label vanaf hun eerste opname in 1967 met album “The Grateful Dead” en bleven wekenlang te schrijven met een nieuw album.
Bob Dylan was ook onderdeel van de opnamegeschiedenis van Elektra Records. Dylan had reeds een aantal albums uitgebracht voor andere labels, maar het was in 1967 dat hij voor Elektra begon te werken, met zijn album “John Wesley Harding” als eerste opname.
Elektra Records was ook betrokken bij de ontwikkeling van de Amerikaanse muziek. In de jaren zeventig en achttientig nam het label steeds meer albums door artiesten zoals Peter Frampton, Billy Joel en Hall & Oates. Framptons album “Frampton Comes Alive” was een voorbeeld van zijn successen.
Hoe heeft Elektra Records zich ontwikkeld tot de plek waarop het is? De bedoeling hierbij is om te laten zien hoe het label in de jaren zestig en zeventig begon te groeien en zo een positieve invloed op de muziekindustrie had.
Elektra Records had meer dan 400 albums uitgebracht, met meerdere artiesten die wereldwijd bekend waren. Het label was belangrijk voor het opnemen van artiesten in de genres rock en blues.