In 1887 was de muziekwereld in opstand tegen de traditionele orde. De jaren tachtig waren een tijd van grande guignol, maar ook een periode waarin muziekindustrie als weet- en kunstopleiding werd uitgedrukt. In dit artikel zullen we de belangrijkste ontwikkelingen in de muziekwereld van 1887 bespreken.
De wederopstand tegen het kerkelijke gezang
In de jaren tachtig was er een steeds groter wordende beweging gegenst het kerkelijke gezang. Velen wilde geen meer gezangen dat werd geschreven door leken, maar alleen door priesters en kloosters. Dit leidde echter tot grote discussies over muziek in de kerk en een groot aantal kerkliedjes kwamen teweer aan het licht. Een belangrijke figuur uit deze periode was de Franse componist Charles Gounod, die de bekende hymne “Ave Maria” schreef. In 1887 bracht hij de muziek voor de tekst “Ave Maria” vast in een oratorium, maar in 1898 bracht hij zijn eigen oratorium “Messe solène”.
De opkomst van het salonmusik
Een andere belangrijke ontwikkeling was de opkomst van het salonmusik. Dit type muziek werd geschreven voor kleine, intieme zittingen en was bedoeld om onderhoudende en kennisgevende effecten te creëren. Componisten zoals Johannes Brahms en Antonín Dvořák maakten gebruik van dit genre om hun muziek aan de prille van het nieuwe tijdperk te presenteren. In 1887 bracht Brahms zijn eerste symfonie uit, wat een grootschalige successie had.
De ontwikkeling van de elektronische instrumenten
In deze periode vonden ook grote veranderingen plaats met betrekking tot de elektronische instrumenten. In 1887 bracht de Deense instrumentmaker Christian Steiner het eerste toeristische orgel naar het Verenigd Koninkrijk. Op 1 januari van dat jaar brachten twee Britse musicanten, James Loudon en Arthur J. Hughes een piano in gebruik voor de regering om de muziek te spelen tijdens concerten van de Royal Academy of Music.
De ontwikkeling van het moderne theater
In 1887 was het theater ook sterk veranderd. Het begin van het moderne theater had plaats in 1878 met de opening van het Théâtre Libre in Parijs, maar in diezelfde jaar kwam er een meer belangrijke ontwikkeling tot stand. Door het gebruik van beeldende tekeningen en verbeelding werd er een nieuwe manier van toneelgezelschap ontwikkeld. In 1887 bracht Richard Mansfield zijn eerste voorstelling uit, die sterk opgedragen is om de zwaarte van een krankzinnige theateraanpak in de ogen te houden.
Conclusie
In samenvatting was muziek in 1887 een jaar waarin grote veranderingen plaatsvonden. De wederopstand tegen het kerkelijke gezang, de opkomst van het salonmusik en de ontwikkeling van de elektronische instrumenten waren allemaal belangrijke evenementen die de muziekwereld in deze periode sterk beïnvloedden. In hetzelfde jaar brachten alsook theaterauteurs zoals Richard Mansfield hun eerste voorstellingen uit en het Verenigd Koninkrijk werd bereikt door een piano.