Motorsport in 1966

1966 was een spannend jaar voor de motorsportwereld, met vele opwindende gebeurtenissen en ontwikkelingen die de sport verder zouden vormen. Van Grand Prix-races tot endurance-evenementen, er was voor ieder wat wils.

Grand Prix-seizoen 1966

Het Grand Prix-seizoen van 1966 werd gedomineerd door de Ferrari-coureurs Lorenzo Bandini en Ludovico Scarfiotti. De twee Italiaanse coureurs wonnen respectievelijk vijf en drie Grands Prix, waarmee ze Ferrari aan het einde van het seizoen de constructeurstitel bezorgden.

Maar het was niet alleen Ferrari die in 1966 indruk maakte. De BRM-coureurs Graham Hill en Jackie Stewart eindigden respectievelijk als tweede en derde in het coureurskampioenschap, waarmee ze hun teams een sterke seizoen bezorgden.

24 uur van Le Mans

De 24 uur van Le Mans is een van de meest prestigieuze endurance-evenementen ter wereld en in 1966 was het geen uitzondering. De wedstrijd werd gedomineerd door de Ford GT40’s, die de eerste drie plaatsen op het podium bezetten.

De winnende auto, bestuurd door Bruce McLaren en Chris Amon, legde een gemiddelde snelheid van 201 km/u af over de 24 uur, wat indrukwekkend was gezien de moeilijke omstandigheden op het circuit.

Formule 1-technologie

In 1966 begon de Formule 1-wereld zich te richten op de ontwikkeling van nieuwe technologieën om de auto’s sneller en veiliger te maken. Een van de belangrijkste innovaties was de introductie van de diskremmen, die voor het eerst werden gebruikt door de BRM-coureurs.

Deze remmen boden een significante verbetering in remprestaties en werden al snel overgenomen door andere teams. Ook werd er veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van lichtgewicht materialen, zoals titanium en magnesium, om de auto’s zo licht mogelijk te maken.

Veiligheid

1966 was ook een jaar waarin veiligheid in de Formule 1 een belangrijk thema werd. Na enkele zware ongelukken in het seizoen, waaronder die van Lorenzo Bandini tijdens de Grand Prix van Monaco, begon men zich te realiseren dat de sport dringend behoefte had aan verbeterde veiligheidsmaatregelen.

Als gevolg hiervan werden er verschillende maatregelen genomen om de veiligheid op de circuits te verhogen, zoals het gebruik van brandblussers en een verbod op het rijden met open schoenen.

Conclusie

Motorsport in 1966 was een spannend jaar vol ontwikkelingen en innovaties. Van Grand Prix-races tot endurance-evenementen, er was voor ieder wat wils. De introductie van nieuwe technologieën en de focus op veiligheid zouden de sport verder vormen in de jaren die volgden.

Vergelijkbare berichten