De jaren Vijftig zijn vaak overzien als de periode waarin motorsport zich als we es waardeerde en ontwikkeling verleende. In dit artikel zullen we de belangrijkste evenementen en vernieuwingen van de motorsport in 1951 bespreken, een jaar dat niet zou kunnen vergeven aan de oorlog die net was beëindigd.
De naoorlogse opbouw
Spoedig na het einde van de Tweede Wereldoorlog begon motorsport in Europa zich weer te herstellen. De meeste race circuits waren na de oorlog niet helemaal gered, maar het ging snel om een nieuw tijdperk voor de sport.
De FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) was een van de belangrijkste organisaties in motorsport in de jaren vijftig. De FIM had de taak om internationale regels vast te leggen en om race circuits op het continent te beheren. Na de oorlog werd er hard gewerkt aan de heropbouw van de circuit infrastructure, zoals in Frankrijk, België en Nederland.
Formule 1
Een van de belangrijkste disciplines van motorsport in de jaren vijftig was Formule 1. In 1951 kende Formule 1 een grote ommekeer. Op 7 januari van dat jaar brak Juan Manuel Fangio, een Argentijnse racer met diverse titels op zijn naam, de Grand Prix van Monaco met de Alfa Romeo 158 en veroverde daarmee de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen.
Opnieuw werd er een nieuwe regel geïntroduceerd waardoor de race om een zogenaamde ‘Willems’ bocht ging veranderen. In Frankrijk kwamen de Alfa Romeos als een blok te staan, waarna ook andere teams in Frankrijk hun eigen versies van de Alfa Roma ontwikkelden. Fangio won daardoor alle Grand Prix totdat hij opnieuw de regel kreeg aangepast.
Grand Prix
Twee andere belangrijke disciplines van motorsport in de jaren vijftig waren de Grand Prix en de 24 uur van Le Mans. De Grand Prix was een belangrijke race waarbij drivers op een open circuit racen, terwijl de 24 uur van Le mans een klassieke endurance race was waarbij meerdere teams samenwerkten om een race te winnen.
Op 26 mei 1951 werd de Grand Prix van Indianapolis gewonnen door Alberto Ascari, een Italiaanse Formule 1 coureur. Ascari had een zware tijd en viel uit de race maar maakte zijn comeback met een overwinning op de Grand Prix van Italië
Conclusie
In 1951 was motorsport in Europa opnieuw aan het begin van een nieuwe periode. Na de Tweede Wereldoorlog hadden de circuits en organisaties zich hard getroosten om de sport te heropbouwen. Formule 1 kreeg een grote impuls met Juan Manuel Fangio als leider van de regel.
Grand Prix werden een belangrijk onderdeel van motorsport, net zoals de FIM, die door haar zware werken aan de infrastructuur en het reglementen voor internationale race toeristen kreeg. In 1951 was motorsport in Europa opnieuw aan het begin van een nieuw tijdperk, waarop er hard werd gewerkt aan de veruitstrekking van de sport.