Bilbao, de hoofdstad van het Baskisch gebergte in Spanje, is een stad met een rijke geschiedenis en een levendige cultuur. Eén van de belangrijkste aspecten die de stad heeft veranderd sinds haar opkomst als industriestad is haar metroverbinding. In dit artikel zullen we kennis maken met het Metro van Bilbao, zijn ontwikkeling, kenmerken en invloed op de stad.
Beginjaren
Het idee om een metro te bouwen in Bilbao dát sinds de jaren tachtig. De eersten voorstellen waren echter met grote moeilijkheden belegd. In die tijd was het Baskisch Gebied nog niet officieel erkend door Spanje en er was veel onenigheid over de status van het gebied. Er waren ook grote bedrijven als Mondial en Unilever gevestigd in de stad, maar ook deze zouden geen metro bouwen. In 1992 had de stad Bilbao toch een plan voor de bouw van een metro. Dit plan zou worden aangescherpt met de inkoop van twee elektrische treinen voor het metrostation. Twee jaar later kwam er echter een einde aan dit project door de toenmalige regering die het project niet voldoende financieel ondersteunde.
Opkomst en ontwikkeling
In 1997 kregen de plannen voor een metro in Bilbao weer steun van de regering. Deze keer was er echter meer aandacht voor het concept van het Metro dat zou worden gebouwd in Bilbao. In 2000 beslotten de regering en de lokale overheid om samen te werken met de private sector om het project financieel en technisch te ondersteunen. Een paar jaar later kwam er echter een einde aan dit project door de toenmalige regering die het project niet voldoende financieel ondersteunde.
De bouw van de metro
In 2002 beslotten de overheid en private sector om samen te werken met de lokale autoriteiten om het project opnieuw aan te pakken. Dit keer was er echter meer aandacht voor het concept van het Metro dat zou worden gebouwd in Bilbao. De metro had een lengte van 6,5 km en zes stations. Het was een van de grootste metroprojecten ooit uitgevoerd in Europa. Na een aantal jaren aan planning en voorbereiding werd de bouw van de metro definitief ingezet. In 2007 werd het metrostation Bilbao-Enkartería geopend, wat het eerste nieuwe metrostation van Bilbao was sinds de opening van het metrostation San Sebastián.
Kenmerken en invloed
Het Metro van Bilbao heeft zich als een belangrijk onderdeel van de stad’s verkeersnetwerk gesjeurd. Het systeem bestaat uit twee lijnen die door het centrum van de stad lopen. De metro is geïntegreerd in het stedelijke verkeer en maakt gebruik van modern technology om een veilige en betrouwbare dienst te bieden. Het is ook zeker dat het systeem de bevolking heeft geholpen bij hun dagelijkse reizen over de stad.
Conclusie
In dit artikel hebben we kennisgemaakt met het Metro van Bilbao en zijn ontwikkeling. De metro is een belangrijk onderdeel van de stad en heeft de bevolking geholpen bij hun dagelijkse reizen over de stad. Het systeem is modern, veilig en betrouwbare dienst die een wichtige rol speelt in het sociale leven van Bilbao.