De luchtraamp van 1960 was één van de schokkende gebeurtenissen die de luchtvaartsector de afgelopen decennia heeft meegemaakt. In dit artikel gaan we in op een minder bekend vliegramp, namelijk de ramp bij Star Dust op 31 juli 1972.
De Star Dust was een Britse transatlantische vliegtuig dat van Londen naar New York vloog. Op het moment van de ramp bevond het vliegtuig zich over de Atlantische Oceaan, ongeveer 600 kilometer ten westen van de Ierse kust.
De Star Dust was een vier-motorengemengde vliegboot met een capaciteit van 128 passagiers en bemanning. Op het moment van de ramp werd het vliegtuig gezet in het landingspunt voor de landing op John F. Kennedy International Airport in New York.
Om 01:15 uur lokale tijd zette de Star Dust in landingspositie, maar ondanks een succesvolle start en landing had het vliegtuig net geen tien minuten later contact verbroken met de luchthavenbeveiliging. Het vliegtuig was verdwenen uit de radar van de luchthaven.
Een soortgelijke situatie is bekend uit 1960, waarbij het vliegtuig op 25 meter hoogte vast was komen te zitten en niet kon starten om aan boord te gaan. Dit moest worden verlaten. Een paar minuten later zou het vliegtuig ontploffen.
Een team van vliegers van de Air Traffic Control probeerde contact op te nemen met het verdwaalde vliegtuig, maar er was geen antwoord. De luchthavenbeveiliging begon een zoekoperatie uit te voeren, en de Britse en Amerikaanse autoriteiten werden ingeschakeld om de situatie te onderzoeken.
Uit de radarbeelden kon worden afgeleid dat het vliegtuig in de richting van Noord-Ierland had gestoompt. Het was mogelijk dat de piloten het landingspunt hadden verkozen, maar dit was niet duidelijk.
Na een zoektocht van meer dan 24 uur werd de Star Dust eindelijk op 4 augustus 1972 gefunden in de Atlantische Oceaan, ongeveer 250 kilometer ten zuidoosten van de Ierse kust. Het vliegtuig was volledig verwoest en alle bijnaal 129 passagiers en bemanning hadden het leven verloren.
Het onderzoek naar de ramp werd beheerst door een speciale commissie die ontstaan was in de Verenigde Staten. De commissie concludeerde dat de oorzaak van de ramp moeilijk te traceren was, maar de aanwijzingen wezen erop dat het vliegtuig was afgevoerd door een combinatie van factoren, waaronder een verkeerd beheer en gebrek aan communicatie tussen de piloot en de luchthaven.
De ramp bij Star Dust was één van de meest tragische vliegramps in de geschiedenis. Het was ook een van de meest omvangrijke en de meest langdurige zoekoperaties die ooit zijn uitgevoerd, en het was een belangrijke leermoment voor de luchtraamp.
Conclusie
De ramp bij Star Dust was een schokkende gebeurtenis in de geschiedenis van de luchtvaartsector. Het was een van de meest tragische vliegramps ooit, en het leidde tot een omvangrijke zoekoperatie die meer dan 24 uur duurde. De ramp werd gebruikt om de noodzakigheden van betere communicatie tussen piloot en luchthaven tot uitdrukking te brengen in de vliegtuigindustrie.