Locomotief van Société du Renard

De locomotief van Société du Renard is een unieke trein die in de 19e eeuw werd gebouwd voor het Franse spoorwegbedrijf Compagnie des chemins de fer de l’Ouest. De locomotief is vernoemd naar de onderneming Société du Renard, die zich specialiseerde in de productie van stoomlocomotieven.

Geschiedenis

De locomotief werd gebouwd in 1868 door de fabriek van Société du Renard in Parijs. Het was een van de eerste stoomlocomotieven die speciaal werden ontworpen voor het vervoer van passagiers en goederen op het Franse spoorwegnetwerk.

Technische specificaties

De locomotief had een lengte van 13,5 meter en woog ongeveer 45 ton. Het had twee cilinders met een diameter van 450 mm en een slaglengte van 600 mm. De maximumsnelheid was ongeveer 60 km/u.

Ontwerp en constructie

De locomotief had een karakteristiek ontwerp, met een hoge schoorsteen en een lange, smalle tender. Het frame was gemaakt van ijzer en de wielen waren voorzien van speciale banden om grip te verbeteren op het spoor.

Stoomgenerator

De locomotief was uitgerust met een stoomgenerator die werd aangedreven door een stel tandwielen. De generator produceerde stoom onder hoge druk, die vervolgens werd gebruikt om de cilinders aan te drijven.

In dienst

De locomotief kwam in dienst bij Compagnie des chemins de fer de l’Ouest en werd voornamelijk gebruikt voor het vervoer van passagiers en goederen tussen Parijs en andere steden in Noord-Frankrijk. De locomotief bleek een betrouwbare en efficiënte machine te zijn, die regelmatig lange afstanden kon afleggen zonder problemen.

Behoud

Nadat de locomotief uit dienst werd gesteld in het begin van de 20e eeuw, werd hij overgebracht naar een museum in Parijs. Hier wordt hij nog steeds tentoongesteld als een voorbeeld van de vroege stoomlocomotieven die het Franse spoorwegnetwerk hebben gevormd.

Conclusie

De locomotief van Société du Renard is een uniek en fascinerend voorbeeld van de vroege geschiedenis van de spoorwegen in Frankrijk. Zijn ontwerp, constructie en prestaties maken hem tot een belangrijke herinnering aan de innovatie en technische expertise die het Franse spoorwegbedrijf hebben geholpen om te groeien en te bloeien.

Vergelijkbare berichten