Dankzij de opkomst van internationale films en de steeds grotere aandacht voor culturele diversiteit is het onderwerp Kroatische film steeds vaker aan de orde. Maar hoe ziet deze traditionele Kroatische film eraan toe? In dit artikel gaan we in op de geschiedenis, de verschillende stijlen en de huidige toestand van de Kroatische filmindustrie.

Kroatië heeft een rijke filmgeschiedenis die teruggaat tot het begin van de 20e eeuw. De eerste Kroatische films werden gemaakt in de jaren 1920 en waren voornamelijk documentaire- en korte filmtjes. Na de Tweede Wereldoorlog begon Kroatië zich te concentreren op de productie van langere films, zoals “Tiha morska patha” (1936) en “De koningin van de nacht” (1950). Deze filmen waren voornamelijk toneelbewerkingen en drama’s die de levenswerkelijkheid van Kroatië vingen.

De jaren 1960-1980: een tijd van groei en experimentatie

Gedurende de jaren 1960 tot en met 1980 was Kroatische filmindustrie in opkomst. Deze periode werd gekenmerkt door een grotere vrijeheid voor filmmakers om experimenteel te zijn en nieuwe verhaallijnen te proberen. Films als “Sedam dana” (1967) van Branko Lustig, “Nedeljka” (1970) van Milan Karadaglić en “Prijateljube” (1982) van Veljko Bulajić werden beschouwd als pioniers in de Kroatische filmgeschiedenis.

De invloed van socialistische realisme

Gedurende de jaren 1950 tot en met 1991 was Kroatië een socialiste republiek onderdeel van Joegoslavije. Tijdens deze periode werd de filmindustrie sterk geïnfluenced door het socialistische realisme, een esthetiek die voornaamelijk gericht is op de verwezenlijking van sociaal en politieke doelen. Deze invloed is nog steeds zichtbaar in moderne Kroatische films.

Huidige toestand: een diversificatie

Na het uiteenvallen van Joegoslavije in 1991 begon de Kroatische filmindustrie langzaam te heropkomst. De jaren 2000 tot en met 2010 werden gekenmerkt door een grotere diversificatie in de filmgenres, waaronder drama’s, komedies, thrillers en horrorfilms. Films als “Sokak” (2004) van Branko Bastljać en “Prijateljube” (2010) van Ivan Acin wurden bekroond met verschillende prijzen op internationale filmfestivals.

Internationale erkenning

De Kroatische filmindustrie heeft in de afgelopen jaren grote steigers gemaakt. In 2019 werd de film “Bee and the Beekeeper” (2018) van Aljoša Pušić genomineerd voor een Academy Award. De film is een moderne verhaallijn over een jonge man die terugkeert naar zijn geboorteplaats om met zijn vader te werken aan een bietenhouderij.

Conclusie

Kroatische film heeft een rijke geschiedenis en een onderschatte traditie. Van het socialistische realisme tot de moderne experimentele films, de Kroatische filmindustrie is voortdurend op zoek naar nieuwe verhaallijnen en stijlen. Hoewel de industrie nog steeds smallscopisch blijft, is er een grotere aandacht voor internationale filmfestivals en prijzen die de Kroatische filmmakers motiveren om te blijven creëren.

Vergelijkbare berichten