Rogier van der Weyden was een Vlaams schilder uit Brabant, actief in de jaren 1450-1469. Hij is waarschijnlijk geboren in Heverlee, nabij Leuven, en overleed in 1469. Van der Weyden was medestander van Jan van Eyck. Samen zijn ze als een van de belangrijkste schilders uit het begun van het Brabantse schildersbedrijf bekend geworden. Hij is vooral bekend om zijn realistische portretten, waarbij hij gebruik maakte van glans en schaduw om een diepe indruk te creëren. Deze glans en schaduwen maken zijn werken uniek en hebben hem de titel “de meester van het licht” gegeven.

Zijn schilderijen worden gedomineerd door warme kleuren, vooral rood, groen en blauw. Hij gebruikte ook heldere lijnen en een kleine, maar nauwkeurige schets om zijn onderwerpen te benadrukken. Zoekende hij naar het meer waardevolle in de realiteit, zoals de lichtval, de gevoelens en gedachten van mensen in hun ogen. Hij wilde de mensheid rechtstreeks aanpraten.

Van der Weyden werkte niet alleen voor de kerk, maar ook private opdrachten en de koningin was een van zijn meest vooraanstaande opdrachtgevers. Zijn bekendste portretten zijn die van beroemde leken en aristocraten zoals de Duitse keizer Frederik III, de hertog van Bourgondië en de bisschop van Luik.

Hij werkte vooral voor de koningin en had grote successen. Hij werd opgeroepen om het portret te maken van Maria van Burgundy, de vrouw van Maximilian I der Habsburg en vader van de latere keizer Rudolf II. Het schilderij is gewaardeerd als een van Van der Weyden’s meest mooiste portretten.

De werken van Rogier van der Weyden worden vaak gezien als een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van het schilderen. Hij was de eerste van de grote Brabantse schilders die na Jan van Eyck de realistische en de detailvolle manier van tekenen vooraf gingen.

Zijn portretten waren echter niet alleen door hun kwaliteit opvallend, maar ook doordat ze zo’n duidelijke en heldere structuur hadden. Zijn onderwerpen werden met een kleine schets benaderd en hij gebruikte daarbij glans en schaduwen om de diepte en de druk van het portret te creëren.

In de 15e eeuw was er een grote ontwikkeling in de schilderkunst. De realistische manier van schilderen was opkomend, met name onder Jan van Eyck. Rogier van der Weyden volgde dit voorbeeld en werkte daarmee samen aan het Brabantse schildersbedrijf.

Van der Weyden was ook een pionier in de opkomst van het portret als kunstvorm. Hij maakte zich vooral bezig met realistische portretten, die waren bedoeld om een diepe indruk te creëren. Zijn werken werden niet alleen door hun kwaliteit, maar ook door hun diepgedragne en levendige portretschetsen opgewaardeerd.

Hij werkte niet alleen voor de koningin, maar ook private opdrachten, zoals het schilderen van beroemde leken. Zoekende hij naar het meer waardevolle in de realiteit, zoals de lichtval, de gevoelens en gedachten van mensen in hun ogen. Hij wilde de mensheid rechtstreeks aanpraten.

Hij werkte niet alleen voor de koningin, maar ook private opdrachten. Hij was een van de belangrijkste schilders van zijn tijd. In de jaren 1450-1469 was hij actief en overleed in 1469. Zijn werk is nog steeds gevierd en kan je vinden in musea zoals het Prado in Madrid, de Alte Kunst in Brussel en de Koninklijke Musea in Brugge.

Vergelijkbare berichten