Het treinstel van Orenstein & Koppel
De Duitse fabriek Orenstein & Koppel (O&K) is vooral bekend van de productie van rangeerlocomotieven. Toch produceerde het bedrijf ook andere spoorwegmaterieel, zoals treinstellen en goederenwagens. In dit artikel gaan we dieper in op het treinstel van Orenstein & Koppel.
Geschiedenis
Orenstein & Koppel werd in 1876 opgericht door Benjamin Orenstein en Heinrich Koppe. Aanvankelijk produceerde de fabriek landbouwmachines, maar al snel kwamen ze tot de conclusie dat er meer geld te verdienen viel met het produceren van spoorwegmaterieel. In de jaren ’80 van de 19e eeuw begon O&K dan ook locomotieven en goederenwagens te produceren.
De productie van treinstellen startte iets later, begin 20e eeuw. De fabriek produceerde zowel stoomtreinstellen als dieseltreinstellen. Het eerste dieseltreinstel werd in 1921 geleverd aan de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG), de spoorwegmaatschappij van de Weimarrepubliek.
Constructie
De treinstellen van Orenstein & Koppel hadden een karakteristiek uiterlijk. De meeste treinstellen bestonden uit twee motorwagens en één of twee tussenrijtuigen. De motorwagens hadden aan beide zijden een cabine, die waren voorzien van grote ruiten om het zicht op de sporen te verbeteren.
De dieseltreinstellen werden aangedreven door twee Maybach-motoren met elk 220 pk. Deze motoren waren gekoppeld aan een elektrische generator, die de stroom leverde voor de tractiemotoren. Hierdoor konden de treinstellen een topsnelheid bereiken van 90 km/u.
Inzet
De meeste treinstellen van Orenstein & Koppel werden ingezet bij de Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG). Ze werden gebruikt voor zowel regionale als nationale verbindingen. Ook enkele particuliere spoorwegmaatschappijen bestelden treinstellen bij O&K.
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog werd een groot deel van de treinstellen ontmanteld of overgedragen aan andere landen. Enkele exemplaren zijn echter bewaard gebleven en worden nu tentoongesteld in musea of gebruikt voor toeristische ritten.
Technische specificaties
Onderstaand vindt u de technische specificaties van het standaard treinstel van Orenstein & Koppel:
- Lengte: 62.500 mm
- Breedte: 3.100 mm
- Hoogte: 4.200 mm
- Asstand motorwagen: 15.000 mm
- Wielbasis motorwagen: 2.700 mm
- Maximumsnelheid: 90 km/u
- Motoren: 2 x Maybach, elk 220 pk
- Aandrijving: elektrisch
Conclusie
Het treinstel van Orenstein & Koppel is een bijzonder stukje spoorweggeschiedenis. Hoewel het niet zo bekend is als de rangeerlocomotieven van hetzelfde merk, heeft het treinstel toch zijn eigen karakteristieke uiterlijk en specificaties.
Hoewel veel exemplaren verloren zijn gegaan, wordt een klein aantal nog steeds tentoongesteld in musea of gebruikt voor toeristische ritten. Hierdoor blijft het treinstel van Orenstein & Koppel levend en kan het nog steeds worden bewonderd door spoorwegenthousiasten.