Beginjaren: Muziekinstrumenten en Automobielindustrie
In 1887 begon Torafusa Yamaha zijn carrière als muziekinstrumentenbouwer in de Japanse stad Hamamatsu. Hij stichtte de onderneming “Yamaha Music Instrument Manufacturing Co.” en begon met het maken van klaviieren, gitaarmandolen en andere muziekinstrumenten. Tijdens de Edo-periode was Yamaha een van de belangrijkste manufacturen van muziekinstrumenten in Japan. In de jaren 1920 begon Yamaha ook de productie van automobiele onderdelen, waaronder benzinetanks en remmechanismen.
Vliegtuigen en Automobielindustrie
In de jaren 1930 begon Yamaha de productie van vliegtuigen en andere luchtvaartgerelateerde products. In 1935 begon het bedrijf de productie van motors, die later gebruikt werden in vliegtuigen. Tijdens World War II werkte Yamaha aan de productie van militair materiaal, waaronder planes, tanks en mortieren.
Na de oorlog: Ontwikkeling en expansie
Motorfietsen en fietsen
In de jaren 1950 begon Yamaha de productie van motorfietsen. De eerste Yamaha-motorfiets, de YA-1, werd in 1955 geproduceerd. Tijdens deze periode ontwikkelde Yamaha verschillende modellen van motorfietsen, waaronder de populariteit van de “DT” en ” RD” modellen. In de jaren 1970 begon Yamaha ook de productie van fietsen, die later gebruikt werden in recreatieve sporten.
Automobielindustrie
In de jaren 1980 begon Yamaha de productie van automobieleonderdelen, waaronder motoren, transmissies en remmechanismen. In 1996 kocht Yamaha het Amerikaanse bedrijf Polaris Industries, dat voornamelijk fietsen, motoren en andere producten produceert.
Conclusie
In dit artikel hebben we naar de geschiedenis en culturele invloed van Yamaha gekookt. Vanaf zijn oprichting in 1887 heeft Yamaha zich ontwikkeld tot een multinationale onderneming met wortels in de muziekinstrumentenindustrie en de automobielindustrie. De bedrijfsnaam “Yamaha” is afgeleid van het Japans woord “” (ya), wat “groene” of “blauw” betekent, en “” (ma), dat “ruis” of “geluid” betekent.