General Motors (GM) is een van de grootste automerkenners ter wereld, met een rijke geschiedenis die backt aan het begin van de 20e eeuw. In dit artikel zullen we de veranderingen doorlopen die GM heeft ondergaan om zichzelf te veroveren en te blijven behouden als een leader in de automobielindustrie.
### Inleiding
General Motors werd op 1 september 1908 opgericht door William C. Durant en Charles Stewart Mott met het doel de auto te maken voor iedereen. De eerste auto van GM was de Oakland, die later de Pontiac zou worden. De eerste auto die GM produceerde was het 1908 Model F, maar het was niet succesvol. Het was pas toen de company besloot om een nieuw model te introduceren dat de auto populair werd. General Motors bleef zich richten op innovatie en verandering in de automobielindustrie.
### De Beginjaren (1908-1920)
General Motors begon als een kleine automerkenningsmaatschappij die door William C. Durant was gesticht. Durant had de hoop dat hij de auto zou kunnen maken voor iedereen en dat het bedrijf kon groeien met behulp van zijn investeringsbehoeften uit 1908. Durant nam in 1914 de positie van CEO over naast andere leiders die hij rekruteerde, waaronder Walter P. Chrysler, wat hem helpte bij zijn doel om meer auto’s te verkopen.
In de loop van het jaar 1920 zette GM zich aan een grootschalige marketingcampagne met betrekking tot de autoverkoop en zette dit op als een succesvolle strategie. De auto veranderde zich van het begin af door met nieuwe technologie en modelnaamtekeningen te worden gepresenteerd voor een bredere klasse van kopers.
### De Grote Depressie en WOII (1920-1945)
General Motors stelde zich opnieuw aan als de moeilijkheden van de Groote Depressie en de Tweede Wereldoorlog. In de jaren 1930 maakte GM nieuwe auto’s die populair werden, waaronder de Oldsmobile Airstream in 1941, die het eerste luchtverdedigingssysteem had dat ooit was ontwikkeld voor een automobilist.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde General Motors voedselvoorraad auto’s met een militair gebruik in gedachten en produceerde ook de vliegtuigen voor het Amerikaanse leger.
### De Ford versus GM Rivaliteit (1945-1980)
De jaren 1950 en 1960 waren een tijdperk van intensief concurrentie tussen General Motors en Ford. In deze periode werd Chevrolet een van de grootste verkoopcijfers en het stelde zich opnieuw als leader in de automobielindustrie.
In 1975 maakte GM zijn nieuwe auto’s aan, wat het bedrijf een stevige concurrentie met Ford liet maken. In deze periode was General Motors ook een leider in de ontwikkeling van het vervoer van mensen.
### De Veranderingen (1980-2010)
In 1980 ging General Motors een belangrijk stap vooruit door een consortium op te richten om de aandelen van GM en Ford Roadster te kopen. Door deze strategie kon General Motors zijn capaciteiten vergroten en concurrenties veroveren. In 2008 maakte General Motors bekend dat het financiële probleem had, wat leidde tot een reorganisatie.
In de jaren 2010 begon General Motors te investeren in elektrische auto’s door de Chevrolet Volt uit te brengen. GM zette ook zijn aandacht op de ontwikkeling van technologie voor elektriciteit met behulp van een sterk team van onderzoekers en ingenieurs.
### Conclusie
General Motors heeft zich door de jaren heen als een leader in de automobielindustrie vertegenwoordigd. Met een rijke geschiedenis die terugkeert op 1908 is het bedrijf gesteun op innovatie en verandering om zichzelf te veroveren. Van het begin af van de auto’s tot nu, waarin GM voedselauto’s produceert voor andere automerkenners, is het belangrijk geweest voor de industrie.