De ramp met de Zeppelin Hindenburg

Op 6 mei 1937 vond één van de grootste luchtvaartrampen uit de geschiedenis plaats. De Duitse Zeppelin Hindenburg, het grootste luchtschip ooit gebouwd, ging in vlammen op toen hij probeerde te landen in Lakehurst, New Jersey. Van de 97 mensen aan boord kwamen er 36 om en één persoon op de grond.

Wat was de Hindenburg?

De Hindenburg was een Duitse Zeppelin, gebouwd door de Zeppelin-Reederei in Friedrichshafen, Duitsland. Hij werd vernoemd naar Paul von Hindenburg, de voormalig president van Duitsland. Het luchtschip had zijn eerste vlucht op 4 maart 1936 en was bedoeld om te concurreren met de oceanische stoomschepen door snel en luxueus over de Atlantische Oceaan te vliegen.

Specificaties van het schip

De Hindenburg had een lengte van 804 voet (245 meter), was 136 voet (41,5 meter) hoog en had een diameter van 100 voet (30,5 meter). Hij werd aangedreven door vier Maybach motoren, die elk 1.050 pk produceerden. De Hindenburg kon een snelheid bereiken van maximaal 84 mph (135 km/h).

De vlucht

Op 3 mei 1937 vertrok de Hindenburg uit Frankfurt, Duitsland voor zijn eerste trans-Atlantische reis naar de Verenigde Staten. Aan boord waren 36 passagiers en 61 bemanningsleden. De vlucht zou ongeveer drie dagen duren.

De landing

Op 6 mei arriveerde de Hindenburg in Lakehurst, New Jersey, waar hij zou landen op het Marine Corps Air Station. Het was een heldere dag met weinig wind. Omstreeks 19:25 lokale tijd begon de Hindenburg zijn landing te maken.

De ramp

Toen de Hindenburg ongeveer 200 voet (61 meter) boven de grond hing, brak er plotseling een hevig vuur uit in het achterste deel van het schip. Het vuur verspreidde zich snel en al snel stond het hele luchtschip in brand.

Reddingsinspanningen

De bemanning en passagiers probeerden te ontsnappen, maar velen waren niet in staat om de vlammenzee te overleven. Sommigen sprongen uit ramen en deuren terwijl anderen werden gered door brandweerlieden op de grond.

Oorzaken van het ongeluk

Het onderzoek naar de ramp concludeerde dat een combinatie van factoren tot het ongeluk had geleid. Eén theorie was dat er waterstofgas in het schip aanwezig was, wat ontvlambaar is en makkelijk kon ontploffen.

Gevolgen

De ramp met de Hindenburg betekende het einde van de commerciële luchtvaart met Zeppelins. De Verenigde Staten en Duitsland annuleerden hun plannen om Zeppelins te bouwen voor trans-Atlantische vluchten.

Conclusie

De ramp met de Hindenburg was een van de grootste luchtvaartrampen uit de geschiedenis. Het incident toont aan hoe belangrijk veiligheid en onderhoud zijn in de luchtvaart. Hoewel de technologie sindsdien enorm is verbeterd, blijft het ongeluk met de Hindenburg een herinnering aan de risico’s die gepaard gaan met het vliegen.

Vergelijkbare berichten