De metro van Lyon, ook wel Le Metro genoemd, is een van de meest populaire en toeristische treinsystemen in Frankrijk. Met meer dan 170 miljoen passagiers per jaar vormt het metro systeem een essentieel onderdeel van het dagelijks leven van de inwoners van Lyon en bezoeker van deze mooie stad. In dit artikel gaan we in op de geschiedenis, structuur en functies van de metro van Lyon.
Geschiedenis
De metro van Lyon is een van de oudste treinsystemen in Frankrijk, met de eerste lijn geopend in 1934. De eerste metrolijnen werden gebouwd door de Compagnie des Tramways et Métros d’Annecy en Lyon, maar deze waren niet direct verbonden met het restant van de Franse treinnetwerk. Tijdens World War II werden de metrolijnen in gebruik genomen voor de evacuatie van het personeel van de luchtmacht uit Paris naar andere delen van Frankrijk. Na de oorlog werden de metrolijnen onderdeel van het Franse treinnetwerk en groeide de netwerksnelheid en -omvang sterk.
Structuur
Huidig bestaat het metro systeem uit 17 lijnen met een totale lengte van 107 kilometer. De meeste lijnen zijn ondergronds, maar er zijn ook een paar bovengrondse lijnen die in moderne steden worden aangelegd. Er zijn 198 stations waarbij elke station gemiddeld zes sporen heeft.
Functies
De metro is het belangrijkste vervoermiddel voor de bewoners van Lyon en is zeer populer in de stad. Het systeem transporteert dagelijks miljoenen mensen over 5,7 miljoen kilometers. Er zijn twee soorten metro: de metro van Lyon met een maximumsnelheid van 20 km/h en de tramway van Lyon met een maximale snelheid van 55 km/h. Het systeem heeft een breed scala aan functies waaronder dag- en nachtelijke diensten, weekdagen- en zaterdagdiensten.
Toeristische trek
De metro is zeer populair onder toeristen die de stad wil verkennen. De metro is een van de meest praktisch en efficiënte manieren om over het hoofd te steken. Het systeem biedt een brede keuze aan stations, sommige wel op 5 minuten lopen van elk andere. Veel toeristen gebruiken de metro om naar bezienswaardigheden zoals de Basilique Notre-Dame de Fourvière en het Vieux Lyon te reizen. Er zijn ook speciale treintjes voor tourists die langs bepaalde stations gaan.
Technische specifics
Een van de meeste interessante dingen aan de metro is het efficiënte systeem van de stationen en diensten. Elke station heeft een maximaal 6 sporen waarop treinen stoppen, terwijl er meer dan 40 miljoen mensen per jaar in deze stations overstappen. Het metrostation is ook een centrum van activiteit met winkels, restaurants, en andere activiteiten.
Conclusie
De Metro van Lyon is één van de belangrijkste vervoermiddelen van de stad en biedt een efficiënte manier om door het hoofd te steken. Het systeem is geschikt voor toeristen en inwoners eveneens, met zijn grote aantal stations en diensten. De metro is niet alleen praktisch maar ook een belangrijke component van de cultuur en het dagelijks leven van Lyon.