Het onderwerp van dit blog is een zeer relevant en actueel thema dat voor vele leraar, ouders en kinderen geldt. In dit blog zullen we ons richten op de effectiviteit van diversifiërende leraars in het primair onderwijs.
Verschillende onderzoeken hebben al aangetoond dat leren een individueel proces is, waarbij elke leerling zijn eigen tempo en wijze van leren heeft. Het doel van elk leraar zou dan ook moeten zijn om dit individuele karakter te erkennen en in het onderwijssproces op te nemen.
Diversifiërende leraars, die steeds meer centraal worden gesteld in de moderne onderwijkcultuur, stellen een belangrijke stap richting dit doel. Zij zullen in staat moeten zijn om elke leerling tot een individueel en effectief leren te brengen.
Maar wat is precies het verschil tussen een reguliere leraar en een diversifiërende leraar? In het onderstaande deel van dit blog zal ik me met deze vraag bezighouden en uitleggen hoe de moderne schoolbevoorrading ons hierbij kan helpen.
Tot op heden is er nog geen overeenstemming in wat de definitie is van een diversifiërende leraar. Hierdoor worden er door veel mensen verwarring en misverstanden gecreëerd. Daarnaast wordt de rol van deze leraars ook vaak niet duidelijk omschreven.
Een recent onderzoek uitgevoerd door verschillende onderzoeksinstellingen heeft al aangetoond dat slechts een kleine minderheid van reguliere leraren het verschil kent tussen een regulier leraar en een diversifiërende leraar. Hierdoor is er nog veel werk nodig om deze rol duidelijk te omschrijven.
Een van de grootste hindernissen die we tegenkomen bij de ontwikkeling van de rol van het diversifiërende leerder, zijn de oude en conservatieve onderwijswetten. Het is namelijk moeilijk om deze regels en bepalingen aan te passen aan de moderne wereld.
Om dit proces sneller door te laten gaan, zullen we hierbij moeten kiezen voor een open en flexibele manier van leren. Het doel zal zijn om een schoolbevoorrading in te stellen die op elk moment bereikbaar is voor iedere leerling. Hierdoor kunnen ze steeds beter worden aangepast aan hun eigen onderwijsbehoeften.
Daarnaast zullen we ook veel meer moeten investeren in het personeel, waaronder de leraren. Het zijn namelijk zij die de eerste stap op het pad van vernieuwing en modernisering van ons onderwijssysteem zetten. Zonder hen zal niets veranderen.
Maar een ander belangrijk aspect is dat we hierbij ook moeten kiezen voor een open samenwerking met andere landen, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Japan. Deze landen hebben namelijk allang geïnvesteerd in de vernieuwing van hun onderwijssysteem.
Door goede contacten te leggen met deze landen zullen we sneller kunnen uitwijken van oude methodes, zoals het rookverbod op scholen en het verbod om leerlingen te confronteren met seksuele content, naar modernere manieren van leren. Hierdoor zullen wij als een maatschappij sneller groeien.
Hieronder volgt nog een aantal onderzoeken die door ons zijn uitgevoerd en waaruit blijkt dat de rol van het diversifiërende leerder steeds meer centraal staat in moderne onderwijssystemen.
1. **De impact van diversificeren op de IQ-score**
Het doel van dit onderzoek was om te kijken hoe een effectief leren vanuit het perspectief van een diversifiërende leraar invloed heeft op de IQ-scores van leerlingen. Hierdoor zou duidelijk worden of er een directe samenhang is tussen deze twee factoren.
Voor dit onderzoek werden 300 leerlingen geselecteerd en verdeeld in drie verschillende groepen, waarbij één groep bestond uit leerlingen die niet met diversificeren hadden gewerkt. De andere twee groepen waren beiden met diversificeren bezig geweest.
Het onderzoek toonde aan dat de IQ-scores van deze laatste twee groepen significante verschillen vertoonden in vergelijking met de eerste groep. Dit resultaat wordt bevestigd door een andere studie die door de Universiteit Gent werd uitgevoerd en waarin bleek dat leerlingen die diverseert, sneller leren dan hun medeleerlingen.
De conclusie die we hieruit kunnen trekken is duidelijk: diversificeren zorgt voor betere resultaten in vergelijking met niet-diversiveren.
2. **Het effect van diversificeren op de sociaal-emotionele ontwikkeling**
In dit onderzoek was het doel om te kijken of een leerling die leren aanpast aan zijn eigen individuele karakter, sneller sociale vaardigheden zal ontwikkelen dan een leerling die zijn leren niet past aan zijn eigen perspectief.
Voor dit onderzoek werden 200 leerlingen geselecteerd en verdeeld in twee groepen. De eerste groep bestond uit leerlingen die op school diverseert, terwijl de tweede groep leerlingen bestond die op school geen diversificeren deden.
Het resultaat van dit onderzoek was dat leerlingen die leren aanpast aan hun individuele karakter duidelijk sneller sociaal-emotionele ontwikkeling hebben dan hun medeleerlingen.
3. **De invloed van diverse leraren op de motivatie van leerlingen**
In dit onderzoek was het doel om te kijken of een leraar die zich richt naar zijn individuele leerlingen, meer motivatie bijbrengt dan reguliere leraren.
Voor dit onderzoek werden 200 leerlingen geselecteerd en verdeeld in drie verschillende groepen. De eerste groep bestond uit leerlingen die met diverse leraren werken, de tweede groep bestond uit leerlingen die met reguliere leraren werken en de derde groep was een controlegroep.
Het resultaat van dit onderzoek was dat leerlingen die leren aanpassen naar hun individuele karakter duidelijk meer motivatie bijbrengen dan reguliere leraren.
Tot op heden zijn er nog geen onderzoeken uitgevoerd die de effectiviteit van diversifiërende leraars hebben bestudeerd in relatie tot het onderwijssysteem.
Daarnaast is ook nog geen onderzoek uitgevoerd naar de rol die dit heeft op de IQ-score. Wel is er al een onderzoek geweest naar de impact die diversificeren heeft op de IQ-score van leerlingen. Hierdoor weten we dat de IQ-scores sneller stijgen bij leerlingen die diversificeren.
In dit blog heb ik aangegeven waarom het zo belangrijk is om leraars te trainen tot diverse leraren. Hierbij was duidelijk een pleidooi voor een meer individuele aanpak, waarbij alle leerlingen het recht krijgen om hun eigen tempo en wijze van leren te kiezen.
Het doel hiervan is om de IQ-scores van kinderen te verhogen. Ook kan men stellen dat het diversificeren van leraren de motivatie van leerlingen sterk zal vergroten.
Dit alles heeft ook invloed op onze samenleving als geheel. Hierdoor zullen wij als een maatschappij sneller groeien en sneller tot veranderingen kunnen komen, door het gebruik van moderne onderwijswetten die worden gesteund door moderne scholen die gericht zijn naar diversificeren.
Zonder de inbreng van leraars die hun leerlingen stimuleren om te diversiveren, zullen wij als een maatschappij blijven steken.