In de geschiedenis van de Kerk hebben er verschillende ordes en congregaties de wereld veranderd met hun inspanningen en diensten. Een van deze ordes is het klooster van de Dominicanen, een religieuze groepering die is opgericht door St. Dominicus (1270-1323). Dit artikel gaat in op de geschiedenis en betekenis van het Dominicanenklooster.
De Opkomst van de Dominicanen
De Dominicanen werden opgericht door St. Dominicus, een Spaans priester die was gestudeerd aan de Universiteit van Paris. Hij had een groep volgelingen die zich ontfermden aan het studyeren en prediken van de Heilige Schrift. De naam “Dominican” komt uit het Latijn “Dominicus”, wat “van de Herder” betekent. Deze naam is afkomstig van de herdersdienst die St. Dominicus in zijn jeugd had gedaan.
De Dominicanen ontwikkelde een unieke religieuze leer die sich op het door St. Dominic gepredikt evangelische boodschap van de Heilige Schrift richtte. Deze leer was gericht tegen de kerkelijke corruptions en verdorvenheden die in de Kerk van zijn tijd heersten.
De Dominicanen werden bekend om hun studeerbouten, waar ze de Heilige Schrift en andere schriften bestudeerden. Deze studeerbouten waren het centrum van hun religieuze leer en dienden als een soort universiteit voor de kloosterbroeders.
Naast het studeren en prediken gingen de Dominicanen ook actief te werk om de Heilige Schrift tot mensen toe te brengen. Ze hielden missies, oprezen en andere diensten uit om te helpen de boodschap van Jezus te verkondigen.
Het Dominicanenklooster
De eerste kloostergebouwen werden in Italië opgericht en waren de basis voor het later ontstaan van kloosters over heel Europa. Het Dominicanenklooster was een centrum waar broeders en zusters zich verzamelden om te studeren, te prediken en te dienen.
De kloostergrootten waren meestal grote gebouwen met diverse ruimtes zoals kerk, bibliotheek, studerijen, eenzaal, kapel, en andere kamer. Deze gebouwen werden vaak op een uitgestreken terrein aangelegd.
De kloostergrooten waren niet alleen kloostergebouwen maar ook universiteiten, bibliotheeken en bibliothecaire instituten. Veel Dominicanenkloosters hadden een eigen stichting die verantwoordelijk was voor het onderhoud van de kloostergrootten.
De Dominicanen waren ook actief in het onderwijs en opleiding. Veel van hun leken- en geestelijke studenten gingen naar hun universiteiten om te studeren.
Erdere Tijden
Op verschillende momenten in de geschiedenis hebben er ernstige crisis geheven voor Dominicanenkloosters. Door een reeks van plagen, uit de hand genomen door moord en plundering, ziektes, verwoestingen, branden, aardbevingen, aardgasuitslagen, brandweercrisis, overstromingen, oorlogen, economische crisis, en andere negatieve gebeurtenissen kwamen er ernstige problemen met Dominicanenkloosters.
Door deze crisis waren veel Dominicanenkloosters verlaten. De grotere kloostergrooten werden afgebroken. Veel kleinere en minder belangrijke kloostergrooten bleven over, maar de religieuze leer van de kerk werd gedomineerd door een secularisering.
Naast deze crisis waren er ook andere gebeurtenissen die de kerk van haar fundamenten deed ontzien. De Reformatie en het Verdrag van Westfalen staken de kerk in grote moeilijkheden. Later was er onder andere de Fransenrevolutie, de Russische Revolutie, en de Tweede Wereldoorlog die het kloosterleven en het leven in de kerk enorm veranderden.
Hedendaagse betekenis
De hedendaagse betekenis van Dominicanenkloosters is voornamelijk gericht op het onderwijs, onderzoek en het behouden van de religieuze leer. Veel kloostergebouwen zijn aangepast aan moderne diensten zoals bibliotheken, universiteiten, ziekenhuizen en andere dienstverlenende instellingen.
De Dominicanen zijn ook actief in het onderwijs, en hebben hun eigen universiteit. Veel kloostergebouwen worden gebruikt als conferentiekampioensscholen of verpleeghuis.
Conclusie
Dit artikel heeft de geschiedenis van Dominicanenkloosters beschreven, van hun opkomst tot aan hun hedendaagse betekenis. Dit was een religieuze groepering die de Kerk veranderde met hun inspanningen en diensten. Het was niet makkelijk voor deze kloosterbroeders om hun leer te doorvoeren, maar ze wisten het wel te doen.
De hedendaagse betekenis van Dominicanenkloosters is voornamelijk gericht op het onderwijs en de religieuze leer. Ze zijn actief in het onderwijs en weten de leer van St. Dominicus door te geven aan nieuw generatie kerkelieden.
Door hun diensten en inspanningen hebben Dominicanenkloosters een unieke plek gekregen in de geschiedenis van de Kerk.