Jean-Luc Bourdaillet en Jonathan Klein waren de stichters van Yahoo!. Het bedrijf kreeg zijn naam van een Frans woord voor ‘ja’, maar ook “Jahwe”, Jove. De twee stichters ontmoetten elkaar bij een conferentie over het web. Na deze ontmoeting besloten ze om samen te werken en het webplatform Yahoo! te creëren.
Yahoo!’s beginjaren waren gecharacteriseerd door de focus op zoekmachines, nieuwe technologieën en innovatieve websites. In 1994 werd Yahoo! een succesvolle zoekmachine die meer dan 1 miljoen gebruikers had. Het platform begon te groeien snel en kreeg meer dan 3 miljoen gebruikers per maand.
De Successie van Jerry Yang
Op 1 mei 1994 stappte Jerry Yang, een van de partners van Yahoo!, over naar een directeurschap. Zijn opvolging door Yang was een beslissing die het platform zou helpen groeien snel. Een week later stapte Yang uit en nam de controle over het bedrijf over.
Yahoo!’s Groei en Expansie
Sommige jaren na zijn stichting begon Yahoo! zijn marktshare te verhogen door de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Het platform begon zijn eerste advertenties in 1996 en verwierf zo een winst van 1 miljoen dollar. In 2000 stak Yahoo!’s bevolking het millennium over met meer dan 50 miljoen gebruikers.
De Competitie en de Succes
Yahoo!’s groei zorgde voor grote concurrentie met andere zoekmachines zoals Google. Het platform begon aan te tasten, en werd het moeilijk om zo’n groot bedrijf te zijn. De focus op nieuwsgaande content bleef een belangrijk onderdeel van de strategie.
De Veranderingen na De Ronde
Na het einde van de Ronde van 2000, toen Yahoo!’s verkoop aan Microsoft was afgewerkeld, had het platform een sterkere positie in de markt. Dit was het resultaat van de aankoop van de zoekmachine Overture door Yahoo! voor 800 miljoen dollar.
Yahoo!’s Overname door Verizon
In 2017 werd bekend dat Verizon $4,5 miljard dollars zou betalen om de aandelen van AOL te kopen, waaronder Yahoo!. Het onderdeel was een belangrijke stap in het bedrijfsnieuwe plan.
Veranderingen na de Overname
De overname had grote implicaties voor het bestaan van Yahoo!. De focus op advertenties en de verkoop van gegevens bleven belangrijke onderdelen van het platform. Het bedrijf nam zijn strategie aan als een sterk zoekmachine met een sterke positie in de markt.
Conclusie
De geschiedenis van Yahoo! is een fascinerende verhaal over innovatie en groei in het web. Het platform is vanaf zijn beginjaren gecharacteriseerd door zijn focus op nieuwsgaande content, zoekmachines en nieuwe technologieën. De stichters van de website, Jean-Luc Bourdaillet en Jonathan Klein, zetten het platform aan als een succesvolle zoekmachine. De geschiedenis van Yahoo! is een inspirerende relatie tussen innovatief denken en commerciële successen.