Computerspel was net als vandaag een populair medium bij het begin van de jaren tachtig, maar in die tijd had het een heel andere aspect dan nu. In dit artikel zullen we kijken naar wat computerspel was, hoe het ontstond en wat er tijdens die periode gebeurde.
### Inleiding
Computerspel is een medium dat sinds de jaren tachtig populair is geworden, maar in die tijd had het al een langer geschiedenis. Het begon als een wiskundige hobby van een jonge man genaamd John Nash, die zich bezighield met de theorie van de optimaal strategie. Hiervoor ontwikkelde hij een computerprogramma dat moest beslissen hoe een speler zijn eerste move in een strategische spel zou maken. Het programma werd “Othello” genoemd en het spel werd populair bij universiteitscampussen.
### Othello: De Beginner
Othello was een van de first computerspellen die populair werden bij het begin van de jaren tachtig, toen de first homecomputers op de markt kwamen. Het was een strijdschap met zijn tegenstander om te winnen en het bestaande spel van go werd overgenomen door Othello.
### De Ontwikkeling van Computerspel
Tijdens die periode ontstond een nieuwe generatie computerspel waarbij de focus op interactiviteit lag. Enkele jaren later zouden we het “arcade”-genre zien ontstaan met games als Asteroids, Space Invaders en Pac-Man. Deze spelletjes werden populair bij winkels en waren dan ook de eerste commerciële computerspellen die voor het grote publiek beschikbaar stonden.
### Arcade-Spelletjes
Arcade-spelletjes zijn een van de meest bekende vormen van computerspel. De eerste arcade-spellen werden in de jaren tachtig populair en vielen onder de naam “computerspel”. Enkele van de populairste spelletjes uit die tijd waren Pac-Man, Donkey Kong en Space Invaders.
### Conclusie
Computerspel was net als vandaag een populair medium bij het begin van de jaren tachtig. Het begon als een wiskundige hobby en ontwikkelde zich later tot een commerciële industrie met arcade-spellen die populair werden bij het grote publiek.