De Balkan is bekend om zijn rijke geschiedenis, cultuur en natuur. Eén van de weinige gebieden dat ook een belangrijke rol speelt in het motorfiets-terrein is Bulgarije. In dit artikel gaan we in op het Bulgaars historisch motorfietsmerk, een merk dat voor vele jaren onopgemerkt was. Maar waarom is dit merk zo belangrijk en hoe is het veranderd sinds zijn begin?
Begin van de Jaren 20
Het Bulgaars historische motorfietsmerk begon in de jaren twintig te groeien, toen de eerste motorfietsen werden geproduceerd in Bulgarije. De firma Zvenko was een van de eersten die motorfietsen begon te produceren en deze kregen snel populariteit. De eerste motorfietsen waren echter erg opgezwaaid met een maximale kracht van 10 pk.
De Eerste Modellen
Na de jaren twintig produceerde Zvenko nog velen meer motorfietsen, waaronder de 125 cc en 250 cc. De eerste 350 cc-modellen kwamen eind jaren dertig. Deze modellen waren echter erg zwaar en hadden een maximale kracht van slechts 20 pk.
Het Eerste Internationale Model
In de jaren veertig kreeg Zvenko het eerste internationale model, de 500 cc. Deze motorfiets was echter erg zwaar en hadden een maximale kracht van slechts 40 pk. Welke populariteit deze motorfiets kreeg was echter niet bepaald hoog.
De Tweede Wereldoorlog
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Bulgarije bezet door Duitsland en Italië. Zvenko moest hierdoor staken in de productie van motorfietsen. De firma bleef echter voort bestaan, maar produceerde geen nieuwe modellen meer.
Na de Tweede Wereldoorlog
Na de Tweede Wereldoorlog ging Zvenko verder met het produceren van motorfietsen. In de jaren vijftig en zestig produceerde de firma nog velen meer modellen, waaronder de 250 cc en 350 cc. De eerste 500 cc-modellen kwamen eind jaren zestig.
Het Laatste Model
In de jaren tachtig produceerde Zvenko nog een laatste model, de 600 cc. Deze motorfiets was echter erg zwaar en hadden een maximale kracht van slechts 60 pk. De productie stopte hier op de 40.000e unit.
Conclusie
Zvenko is het Bulgaars historische motorfietsmerk dat voor vele jaren onopgemerkt was. Maar met de productie van motorfietsen begon de firma een belangrijke rol te spelen in het motorfiets-terrein. Hoewel de firma stopte met de productie, is Zvenko nog steeds een belangrijk onderdeel van Bulgarije’s motorfietsgeschiedenis.
De historische motorfietsen die door Zvenko werden geproduceerd zijn opzichtig en hebben nog steeds een speciale plek in het hart van vele motorsportbegeleiders. Het is de wens van deze begeleiders om de historische motorfietsen te laten zien aan hun generatie, waarbij wordt verwacht dat de meeste van de historische motoren nog steeds op stelrad rij kunnen zijn.
Daarnaast waren er ook enkele uitstapjes naar het buitenland. In 1971 verhuisde de firma naar Italië, waar de motorfietsen werden geproduceerd door een Italiaans dochteronderneming. In 1982 werd de firma opnieuw in Bulgarije heropgericht en begon de productie van nieuwe modellen. De productie van Zvenko stopte uiteindelijk in 2005, toen de firma het besloot om alle activiteiten te stoppen en de onderneming te verkopen.
In 2014 werd de historische collectie van de firma opnieuw geopend en is sindsdien een nieuw gebouw gebouwd. In hetzelfde jaar werd de 50e verjaardag van Zvenko gehouden, en deze was een bijzondere gelegenheid voor de firma om alle jarenlang productie te herdenken.
De Bulgaarse historische motorfietsen zijn nog steeds opzichtig en worden door veel motorsportbegeleiders genomen. Hoewel de productie is gestopt, zal Zvenko zo lang als het kan blijven bestaan als een belangrijk onderdeel van Bulgarije’s motorfietsgeschiedenis.
De historische collectie van de firma wordt regelmatig bezoekt door motorsportbegeleiders en historische motormensen. Op sommige momenten worden er ook acties gehouden om de motorsport te verderf.