De Balkan is bekend om zijn rijke geschiedenis, cultuur en natuur. Eén van de weinige gebieden dat ook een belangrijke rol speelt in het motorfiets-terrein is Bulgarije. In dit artikel gaan we in op het Bulgaars historisch motorfietsmerk, een merk dat voor vele jaren onopgemerkt was. Maar waarom is dit merk zo belangrijk en hoe is het veranderd sinds zijn begin?

Begin van de Jaren 20

Het Bulgaars historische motorfietsmerk begon in de jaren twintig te groeien, toen de eerste motorfietsen werden geproduceerd in Bulgarije. De firma Zvenko was een van de eersten die motorfietsen begon te produceren en deze kregen snel populariteit. De eerste motorfietsen waren echter erg opgezwaaid met een maximale kracht van 10 pk.

De Eerste Modellen

Na de jaren twintig produceerde Zvenko nog velen meer motorfietsen, waaronder de 125 cc en 250 cc. De eerste 350 cc-modellen kwamen eind jaren dertig. Deze modellen waren echter erg zwaar en hadden een maximale kracht van slechts 20 pk.

Het Eerste Internationale Model

In de jaren veertig kreeg Zvenko het eerste internationale model, de 500 cc. Deze motorfiets was echter erg zwaar en hadden een maximale kracht van slechts 40 pk. Welke populariteit deze motorfiets kreeg was echter niet bepaald hoog.

De Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Bulgarije bezet door Duitsland en Italië. Zvenko moest hierdoor staken in de productie van motorfietsen. De firma bleef echter voort bestaan, maar produceerde geen nieuwe modellen meer.

Na de Tweede Wereldoorlog

Na de Tweede Wereldoorlog ging Zvenko verder met het produceren van motorfietsen. In de jaren vijftig en zestig produceerde de firma nog velen meer modellen, waaronder de 250 cc en 350 cc. De eerste 500 cc-modellen kwamen eind jaren zestig.

Het Laatste Model

In de jaren tachtig produceerde Zvenko nog een laatste model, de 600 cc. Deze motorfiets was echter erg zwaar en hadden een maximale kracht van slechts 60 pk. De productie stopte hier op de 40.000e unit.

Conclusie

Zvenko is het Bulgaars historische motorfietsmerk dat voor vele jaren onopgemerkt was. Maar met de productie van motorfietsen begon de firma een belangrijke rol te spelen in het motorfiets-terrein. Hoewel de firma stopte met de productie, is Zvenko nog steeds een belangrijk onderdeel van Bulgarije’s motorfietsgeschiedenis.

De historische motorfietsen die door Zvenko werden geproduceerd zijn opzichtig en hebben nog steeds een speciale plek in het hart van vele motorsportbegeleiders. Het is de wens van deze begeleiders om de historische motorfietsen te laten zien aan hun generatie, waarbij wordt verwacht dat de meeste van de historische motoren nog steeds op stelrad rij kunnen zijn.

Daarnaast waren er ook enkele uitstapjes naar het buitenland. In 1971 verhuisde de firma naar Italië, waar de motorfietsen werden geproduceerd door een Italiaans dochteronderneming. In 1982 werd de firma opnieuw in Bulgarije heropgericht en begon de productie van nieuwe modellen. De productie van Zvenko stopte uiteindelijk in 2005, toen de firma het besloot om alle activiteiten te stoppen en de onderneming te verkopen.

In 2014 werd de historische collectie van de firma opnieuw geopend en is sindsdien een nieuw gebouw gebouwd. In hetzelfde jaar werd de 50e verjaardag van Zvenko gehouden, en deze was een bijzondere gelegenheid voor de firma om alle jarenlang productie te herdenken.

De Bulgaarse historische motorfietsen zijn nog steeds opzichtig en worden door veel motorsportbegeleiders genomen. Hoewel de productie is gestopt, zal Zvenko zo lang als het kan blijven bestaan als een belangrijk onderdeel van Bulgarije’s motorfietsgeschiedenis.

De historische collectie van de firma wordt regelmatig bezoekt door motorsportbegeleiders en historische motormensen. Op sommige momenten worden er ook acties gehouden om de motorsport te verderf.

Vergelijkbare berichten

  • Gemeente in Corrèze

    Corrèze is een gemeente in het departement Corrèze in de regio Nouvelle-Aquitaine van westelijk Frankrijk. Het ligt aan de grens met Spanje, in het noordwesten van de regio. De gemeente maakt deel uit van de streek Limousin en is gelegen ten noorden van Sarlat-la-Canéda, 35 kilometer ten zuiden van Brive-la-Garde, en 65 kilometer westelijk van…

  • Burgemeester van Tienen

    Burgemeester van Tienen De burgemeester is de hoogste uitvoerende macht in een gemeente. In de Belgische stad Tienen wordt de burgemeester verkozen door de inwoners voor een periode van zes jaar. Het ambt van burgemeester is zeer belangrijk, aangezien hij of zij verantwoordelijk is voor het bestuur en de ontwikkeling van de gemeente. Wie is…

  • Prefectuur Osaka

    Prefectuur Osaka Osaka is een van de 47 prefecturen van Japan en ligt in de Kansai-regio op het eiland Honshu. Het is een van de meest dichtbevolkte gebieden ter wereld en staat bekend om zijn rijke cultuur, heerlijke keuken en unieke sfeer. Geschiedenis Osaka heeft een lange en rijke geschiedenis die terug gaat tot de…

  • Tethydidae: een familie van kevers

    Tethydidae is een familie van kevers die behoort tot de orde beetjes (Coleoptera) en de superfamilie Staphylinoidea. Deze familie bestaat uit ongeveer 70 soorten, die voornamelijk in warme en subtropische gebieden kunnen worden gevonden. Ecologie Tethydidae zijn kevers die voornamelijk op planten en bladeren leben. Ze zijn kleine tot middelgrote kevers, met een lengte van…

  • Kanton van Luxemburg

    Kanton van Luxemburg Het Kanton van Luxemburg is een bestuurlijke eenheid in het Groothertogdom Luxemburg. Het kanton is onderdeel van het district Luxemburg en heeft als hoofdplaats de stad Luxemburg, die tevens de hoofdstad van het land is. Geografie Het Kanton van Luxemburg ligt in het zuiden van het Groothertogdom Luxemburg, nabij de grens met…