De Britse theaterkritiek heeft een rijke geschiedenis die stamt van de 19e eeuw. Van het begin van het Britse theater tot hedendaagse trends in kritiek en analyse is dit landje steevast geweest een centrum voor creatieve uitdrukking en discussie over de kunst van de toneel. In deze tekst zullen we ons richten op de geschiedenis, kenmerken en invloed van Britse theaterkritiek, evenals haar belangrijkste figuren en momenten.

Brits Theatercriticus: Een Samenvatting

Britse theaterkritiek is niet onderdeelt van het landje zelf, maar van de cultuur die het omgeeft. De geschiedenis van kritiek op toneel begon in het begin van de 19e eeuw, toen het teeltje van het Brits theater bijna een stuk verder was dan overigens in andere landen. Een van de belangrijkste figuren uit deze tijd was Augustus Matthew Arnold (1829-1898), een Britse auteur en criticus, die vooral bekend is geworden als een invloedrijke figuur in de literaire kritiek. Hij schreef regelmatig voor kranten en tijdschriften zoals The Times en The Spectator, waar hij te maken kreeg met het toneel van zijn tijd.

De Britse Theaterkritiek: Wat is er aan de hand?

Brits theatercritiek is vooral gekend om zijn objectiviteit. Hij laat de lezer niet voor zichzelf spreken, maar stelt tevreden met het presenteren van de juiste opmerkingen over een bepaalde toneelstuk. Zo had Matthew Arnold bijvoorbeeld het toneel van zijn tijd geëvalueerd en was de mening dat het in het hele land niet goed genoeg was, voorgesteld.

De Britse Theaterkritiek: Wat is er aan de hand?

Tijdens de Tweede Wereldoorlog nam Brits theatercritiek een belangrijke rol in het verzet. Veel kritici gebruikten hun krachten om te helpen en de kansen van hun medemensen te vergroten. Men schreef over de oorlogsvoortgang, maakte gebruik van satire, humor en andere stijlen om de bevolking te motiveren.

Brits Theaterkritiek in de hedendaagse periode

Vanaf het einde van de Tweede Wereldoorlog ging Brits theaterkritiek verder met zijn traditie. Er zijn veel kranten en tijdschriften die een speciale aandacht geven aan tekenen en discussies over de toneelvoorns, schrijvers en andere acteurs. Op het internet kun je nu ook op de websites van de meeste Britse kranten en tijdschriften te vinden.

Brits Theaterkritiek in de hedendaagse periode

Tegenwoordig bestaat de Britse theatercritiek niet voor niets uit zo’n 50 tot 60 mensen die de aandacht van de lezer kiezen. Men schrijft regelmatig over het toneel, maakt speciale aantekeningen voor theaters en maakt ook discussies op sociale media om het leespubliek te stimuleren.

Conclusie

Brits theatercriticus is vooral bekend door zijn objectiviteit. In het begin van de geschiedenis was hij vooral een invloedrijke figuur in de literaire kritiek, later zorgde hij ook voor een verandering in manier waarin kritiek werd gegeven op toneel. Tegenwoordig bestaat hij uit tientallen mensen die regelmatig schrijven en discussies voeren over het toneel.

Vergelijkbare berichten