De Bestuurder van de KAV (Ketensluiting van Verkeersongeluken) is een specifieke regeling die in het Nederlandse strafrecht is opgenomen. Deze regeling is ontstaan om het besturingssysteem van voertuigen veiliger en efficiënter te maken, zodat het risico voor verkeersongelukken wordt gereduceerd.
De Bestuurder van de KAV is een dienst die door de Rijksdienst centraal gevestigd is. Deze dienst is verantwoordelijk voor het analyseren en interpretereren van verkeersgegevens om te bepalen wie verantwoordelijk is voor een verkeersongeluk. De Bestuurder van de KAV werkt samen met diverse partners, zoals de politie, zorgverzekeraars en verzekeraar en andere instanties die in het besturingssysteem meewerken.
Het systeem van de Bestuurder van de KAV wordt gedeeltelijk bepaald door de wet. De wet is het basispunt voor de regeling, maar er zijn ook regels en guidelines die op basis van de wet worden uitgevoerd. Het is belangrijk om te weten dat deze regel geen strikte wet is en kan worden aangepast op basis van ontwikkelingen in de verkeersveiligheid.
De Bestuurder van de KAV werkt met behulp van een computerprogramma. Dit programma analyseert data over voertuigen, zoals het type voertuig, de leeftijd van het bestuurder en de geschiedenis van het voertuig. De dienst gebruikt ook verkeersgegevens van camera’s, radar en andere bronnen om inzicht te krijgen in verkeerspatronen.
Een belangrijk aspect van de Bestuurder van de KAV is het systeem van punten. Voor elke verkeersongeluk wordt een punt toegekend aan de betreffende voertuig of bestuurder. De punten worden opgeslagen in een database die door de Bestuurder van de KAV wordt beheerd.
Het systeem van punten is bedoeld om de verantwoordelijkheid voor een verkeersongeluk te bepalen. Wanneer een voertuig of bestuurder voldoet aan bepaalde regels en criteria, krijgt hij/haar minder punten. Als het punt aantal de limiet van 2000 overschrijdt is het niet meer mogelijk om een verkeersdriftbureau te starten op basis van de verantwoordelijke voertuigen.
Uiteindelijk werkt de Bestuurder van de KAV naar een doel: het maximale verzekeringsschade en het maximale aantal voertuigen dat veilig is. Het systeem kan aanpassingsmogelijkheden bieden voor de voertuigen die punten krijgen als ze voldoen aan bepaalde criteria en door middel van een uitgebreid netwerk van partners werken samen om het besturingssysteem te verbeteren.
Een ander belangrijk aspect is het systeem van het zogenaamde “driftbureau”. Dit bureau is verantwoordelijk voor de bepaling en communicatie van de verantwoordelijke voertuigen en bestuurders. Driftbureaus werken samen met andere instanties om veiligheids- en verkeersbeleid te ontwikkelen, te implementeren en op te volgen.
Het systeem van punten in het driftbureau is bedoeld om de verantwoordelijke voertuigen en bestuurders bij te benadrukken. Wanneer een voertuig of bestuurder voldoet aan bepaalde regels en criteria, krijgt hij/haar minder punten. Als het punt aantal de limiet van 2000 overschrijdt is niet meer mogelijk om een verkeersdriftbureau te starten op basis van de verantwoordelijke voertuigen.
Het systeem van Bestuurder van de KAV is complex en heeft verschillende onderdelen die nodig zijn om het veiligheids- en verkeersbeleid te ontwikkelen, te implementeren en op te volgen. Het systeem werkt met behulp van een computerprogramma dat analyseert data over voertuigen en verkeersgegevens van camera’s, radar en andere bronnen om inzicht te krijgen in verkeerspatronen.