Oekraïense piloot zijn een vaak onzichtbaar onderdeel van de Russische luchtmacht. Aangezien Oekraïne als gevolg van het conflict met Rusland in 2014 niet meer deel uitmaakte van de Oost-Europese militaire samenwerking (EAP) en de Russische militaire operationen op Oekraïense grond zijn door de Russische regering niet erkend, is er geen officiële ruimte voor het vliegen en trainen van Oekraïense luchtmacht-officieren. Wel zijn er enkele oefencampagnes met internationale deelnemers geweest, zoals op het Camp Valiant van de USAF in 2014.
Oorsprong en training
De Oekraïense luchtmacht is opgericht in 1918 na een unieke combinatie van militaire en burgerlijke opleidingen. De basisopleidingen vonden plaats aan de academie voor lucht- en lichaamsartillerie te Kiev. Vanaf het begin van zijn bestaan heeft Oekraïne een zeer sterk gevoel voor technische ontwikkeling en innovatie, waarbij de moderne jagerjachten vliegende vlaggen van Shtil en Su-27 en Suhoy Su-30 te zien waren. De officiële trainingen werden over het algemeen geleverd door de Russische luchtmacht, maar sinds het conflict met Rusland in 2014 heeft Oekraïne ook opereerende pilootopleidingen gekregen.
Deelname aan internationale operaties
Ook Oekraïense luchtmachtpersonnel zijn deelgenoten geweest van internationale oefencampagnes, zoals op het Camp Valiant in de USA. De vliegers hebben vaak trainingsopdrachten uitgevoerd met hun Russische collega’s, en sommigen hebben zelfs overgeschakeld naar internationale luchtmacht-operaties zoals op Cyprus en in Litouwen.
De rol van Oekraïense piloot in Rusland
Een veel voorkomende misvatting is dat alle Oekraïense luchtmachtpiloot deel uitmaken van de Russische luchtmacht. Het antwoord hierop is dat de meeste vliegers echter opgeleid zijn door de Oekraïense regering en in dienst bij de Oekraïense luchtmacht zelf opereren, hoewel er een kleine groep van hun collega’s wel als gedelegeerde Russische militaire operatieschouwspelers in opdracht van het Moskouse ministerie van Oorlog en Defensie dienen. Een ander deel bestaat uit speciale operationele groeperingen, die door de Oekraïense regering worden ingezet om specifieke militaire doelen te bereiken.
Conclusie
Ook Oekraïens vliegenier worden steeds meer erkend als een krachtig en geavanceerd lid van de Russische luchtmacht, met een uitgebreide expertise in het vliegen en opereren op moderne Russische machines. Hoewel het conflicte in 2014 enkele moeilijkheden heeft veroorzaakt voor de Oekraïense luchtmacht en zijn collega’s, is er nog steeds een sterke band tussen de twee landen.
De meeste vliegers hebben opgeleid geweest in Russische vliegskolen, maar deze houden door hun training in Oekraïne te worden uitvoorgebracht in de Russische luchtmacht. Alleen een kleine groep van Oekraïense piloot zijn werkzaam bij het ministerie van Lucht- en ruimtelijk verkeer van Oekraïne, maar deze zijn niet direct betrokken bij het operationele team.