Spaans is het land met de grootste spoorwefield, maar Duitsland heeft een rijke geschiedenis wanneer het gaat om het ontwikkeling en het gebruik van spoorwegmaterieel. In dit artikel gaan we in op de verschillende fasen van de ontwikkeling van spoorwegmaterieel in Duitsland, van de beginjaren tot heden.

De Beginjaren (1850-1900)

Het spoorwefield in Duitsland kreeg zijn begin in 1835, toen de eerste spoorlijn werd geopend tussen Nuremberg en Naila. Eerst werden however trams gebruikt voor het spoorwegvervoer, maar deze werden later vervangen door treinen. De eerste treinen in Duitsland waren een soort locomotieven die aangedreven wurden door paarden. Later kwamen ook de eerste stoomlocomotieven op demarkt.

De ontwikkeling van de locomotief was een belangrijk moment in de geschiedenis van het spoorwegmaterieel. In 1861 werd de eerste Duitse locomotief, de “Schluchthorse”, geleverd aan de spoorwegen van de Provincie Thüringen. Deze locomotief was aangedreven door een stoommotor en had een krachtig vermogen van 1000 pk.

De Industrieperiode (1900-1945)

Tijdens de industriële revolutie begon men op grote schaal te investeren in het spoorwegmaterieel. De Duitse industrie produceerde nu een breed aanboom aan locomotieven, waaronder de eerste diesellocomotieven. De first was de “V 60”, die in 1923 werd geleverd aan de Deutsche Reichsbahn.

De V 60 was een grote stap voorwaarts in het spoorwegmaterieel. Deze locomotief was aangedreven door een dieselmotor en had een krachtig vermogen van 2500 pk. De V 60 was ook de eerste locomotief die acht trams kon trekken.

De Na-oorlogse Periode (1945-1970)

Na de Tweede Wereldoorlog viel het spoorwegmaterieel in Duitsland een lange tijd stil. De oorlog had veel schade aangebracht en de industrie was verwoest.

Na de oorlog werd echter al snel begonnen met de heropbouw van de spoorwefield. In 1949 werden de eerste nieuwe locomotieven aangekocht, waaronder de “V 200”, die in 1950 werd geleverd aan de Deutsche Bundesbahnen.

De V 200 was een moderne locomotief, die aangedreven werd door een dieselmotor. Deze locomotief had een krachtig vermogen van 2500 pk en was geschikt voor het vervoer van goederen en passagiers.

De Huidige Periode (1970-presente)

In de jaren 70 begon men in Duitsland te investeren in de aanschaf van nieuwe locomotieven. De first was de “V 200S”, die in 1973 werd geleverd aan de Deutsche Bundesbahnen.

De V 200S was een modernere versie van de V 200, met een krachtig vermogen van 3200 pk. Deze locomotief had ook een nieuwe en meer efficiënte aandrijvingssysteem.

In recent jaren zijn er echter ook nieuwe ontwikkelingen in het spoorwegmaterieel. In 2015 werd de eerste trein aangekocht die wordt aangedreven door een elektrische motor, de “E 330”. Deze locomotief is geschikt voor het vervoer van goederen en passagiers over lange afstanden.

Conclusie

Het spoorwegmaterieel in Duitsland heeft een rijke geschiedenis wanneer het gaat om de ontwikkeling en het gebruik van locomotieven. Van de eerste trams tot de moderne diesellocomotieven, de Duitse industrie heeft steeds gepropt zich aan de vooruitgang.

Hedendaag zijn de modernere locomotieven zoals de “E 330” een belangrijke stap in de richting van meer efficiënte en duurzame vervoer.

Vergelijkbare berichten