De jaren negentig waren een periode van grote verandering voor de Formule 1. De regelgeving was herzien, nieuwe teams kwamen op de scene en de concurrentie werd fierer dan ooit te voren. In 2002 was het een jaar dat zou worden herinnerd als een van de beste jaren in de geschiedenis van de sport.
De Regelgeving: Een Nieuwe Era
De Formule 1-regelgeving was in 1998 aanzienlijk veranderd, met name door het inlijven van de “technical directive” die alle teams een gelijke kans gaf. Dit had tot gevolg dat de wagens sneller en efficiënter werden, wat voor de coureurs en teams een nieuwe uitdaging vormde.
De regelgeving was echter nog niet het enige dat veranderde in 2002. De FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) had ook besloten om de “drag reduction system” (DRS) te intrekken, wat een belangrijke factor was voor de sprint- en kwalificatieraces.
De Teams: Een Jaar van Ouderwetsheid en Innovatie
Dit jaar waren er twee teams dat hun debut maakte in de Formule 1. De Jordan Grand Prix Team, geleid door Eddie Jordan, was het tweede team dat naar de topklasse promoveerde na het Minardi team in 1992. Het andere team was de Brawn GP, dat echter pas een jaar later zou debuten als Honda.
De enige teams die al jarenlang actief waren in de Formule 1, zoals Ferrari, McLaren en Williams, hadden zich aangepast aan de nieuwe regelgeving. Ze hadden allemaal hun wagens geüpgraded met de nieuwste technologie en hadden hun coureurs afgestudeerd.
De Coureurs: Een Jaar van Overwinningen
Een ander belangrijk aspect van 2002 was het aantal coureurs dat succesvolle carrières had. Michael Schumacher, de Duitse coureur voor Ferrari, bleef op zijn troosten en was opnieuw zegevierend in de wereldkampioenschappen.
Anders was het niet met Ralf Schumacher, die voor Williams racete. Hij had een uitstekende season en won twee Grand Prix.
De Grand Prixe: Een Jaar van Verandering
De Grand Prixe was in 2002 nog steeds een race om zich heen te doen. Het weekend was echter voor de eerste keer sinds 1961 dat de kwalificatie niet in de vroege ochtenden werd gehouden, wat het weekend een beetje veranderde.
De start was voor de coureurs moeilijk, maar de race zelf was een spannende race. Michael Schumacher en Ralf Schumacher waren de top twee, maar Michael kon de overwinning niet veroveren door de banden te schenden in de laatste ronden.
Conclusie
In 2002 was het een jaar dat zou worden herinnerd als een van de beste jaren in de geschiedenis van de Formule 1. De regelgeving was aanzienlijk veranderd, nieuwe teams kwamen op de scene en de coureurs waren meer dan ooit competitief.
Hoewel er nog steeds een paar ongemakkelijke momenten waren, zoals Michael Schumachers bandenbreuk in de Grand Prixe van Montreal, was het overal een spannende en uitdagende jaar voor de coureurs, teams en fans. Het was een jaar dat zou worden herinnerd als een van de beste jaren in de geschiedenis van de sport.