Audi is één van de meest bekende merken in de automobielindustrie. Met hun rijke geschiedenis, innovatieve producten en unieke designstijl heeft Audi een plek gekregen bij miljoenen mensen over de hele wereld. In dit artikel zullen we kijkend naar de geschiedenis van Audi, beleven we hoe het bedrijf is ontstaan, groeide en uiteindelijk tot één van de meest successvolle merken in de automobielwereld is geworden.

De Beginjaren: August Horch en die eerste Auto

Audi’s geschiedenis begint in 1909 met de stichting van het bedrijf August Horch. Horch was een Duitse wagenfabrikant die in zijn geboorteplaats Zwickau een klein auto- en motorenbedrijf had opgericht. In 1909 ontving Horch een proces voor het kopiëren van technologieën uit andere bedrijven, wat als een groot ongenade was gezien. De Duitse wetgever, die de “Dienstvereinbarung” heette, was zo streng dat hij alle wagen- en motorentechnologieën onderzocht om te zien of ze waren gekopiëerd. Horch moest vervolgens alle van zijn aankoopbewijsen vernietigen en zich zó sterk op een nieuw bedrijf, August Horch AG, te richten dat hij erin slaagde om het bedrijf aan de Duitse autoriteiten te onthullen.

Horch bouwde zijn eerste auto, de “Type 17”, die als een kleine en efficiente auto werd geconstrueerd met een 6.000 cc motoren en een topvermogen van 25 pk. De auto was bedoeld om een doorlopend budget te hebben, wat een enorme stap vooralsnog was in de automobielindustrie. Ondanks deze stappen had Horch nog geen behoorlijk succes om zijn eigen bedrijf te financieren.

De Opkomst van Audi: De A en de R8

In 1932 ontstond een nieuw bedrijf door de fusie van August Horch AG, DKW, Ensoo en Wanderer. Het werd de Auto Union AG genoemd en in het volgende jaar begon het bedrijf de productie van de A, met de R8 als eerste prototype. De A was een sterk en compacte auto met een 6-cilinder 4-staps motoren met een topvermogen van 70 pk.

De A was ook de eerste Audi die in massaproductie zou worden uitgevoerd. Ondanks zijn sterkheid en efficiënte prestaties kon de A niet tegenover andere merken als Mercedes-Benz en BMW opkomen. De Auto Union AG liet zijn productie verhogen, maar de A bleef een minder bekende auto dan andere modellen.

Audi Goes Onderdeel: De R8 en De Quattro

In 1964 werd Audi’s eerste onderdeel gebouwd. In het begin was dit alleen voor gebruik in de Duitse Weermacht, maar later zou de Audi Quattro een wereldberoemde Auto worden. De Audi Quattro was een sterk en compacte auto met een front- en rear-wheel drive. Het was één van de eerste automobielmodellen die een allwheel-drive systeem gebruikte.

De R8 was in 1965 ontstaan uit de auto’s die Audi had gekocht van de Duitse fabrikant NSU. De R8 was een sterk en compacte auto met een 4-cilinder 2-staps motoren met een topvermogen van 90 pk. Het was een sterk en compacte auto met een front- en rear-wheel drive.

De Opkomst van Audi: De A6, A4 en A3

In de jaren tachtig en negentig groeide Audi als een van de meest succesvolle merken in de automobielindustrie. In 1988 werd de A6 uitgebracht, met een sterk designstijl en een comfortabele uitvoering. De A4 en A3 werden ook populair door hun efficiënte prestaties en luxe-interieure.

De A6 was een sterk en compacte auto met een 5-staps motoren met een topvermogen van 210 pk. Het was een van de eerste Audi’s die een comfortabele uitvoering had, met een comfortabele chauffeur-uitrusting en een luxe-interieure.

De A4 en A3 waren ook populair door hun efficiënte prestaties en luxe-interieure. Ze hadden een front- en rear-wheel drive en een 6-cilinder motoren met een topvermogen van 160 pk.

Conclusie

Audi is één van de meest bekende merken in de automobielindustrie. Met hun rijke geschiedenis, innovatieve producten en unieke designstijl heeft Audi een plek gekregen bij miljoenen mensen over de hele wereld. Van het begin van August Horch tot de huidige successen van Audi, is het bedrijf sterk en efficiënt geweest in zijn productie en ontwikkeling.

Hoyt van Horne

Vergelijkbare berichten