Sam & Max is een geliefd platformspelserie dat in de jaren 90 tot stand kwam bij LucasArts. Het spelvolgde de avontuurlijke reis van twee katten, Sam en Max, die als mysterieuze detectives werden voorgesteld. In dit artikel zullen we de geschiedenis van deze populaire serie bespreken, van hun oorsprong tot hun invloed op de gameindustrie.
Sam & Max was ontstaan in 1990 door LucasArts en ontwikkeld door het team die later bekend staakte als Double Fine Productions. De serie begon met het spel “Sam & Max: Hit the Road”, dat een mix van platformspellen en visual novel elements bevatte. Het spelvolgde de reis van Sam en Max naar Californië, waar ze verschillende avonturen beleven en mysterieën oplossen.
Het tweede spel in de serie was “Sam & Max: Beyond Time and Space”, dat in 2002 werd uitgebracht voor PC en later ook voor andere platforms. Dit spel introduceerde een nieuw gameplaymechanisme, namelijk het gebruik van “chronostorms” om door tijd te reizen. Het spelvolgde de reis van Sam en Max door verschillende historische periodes heen, waar ze diverse avonturen beleven en mysterieën oplossen.
De serie werd bekend voor zijn humoristische en irrationele gameplaymechanismen, die het spel een uniek karakter gaven. De katten waren ook vooraanstaand qua humor, met een gevoel voor satire en absurditeit dat de speler zou verleiden om te lachen. Het spel was ook bekend voor zijn complexe puzzles en mystery-elementen, die de speler zouden uitdagen om de juiste oplossing te vinden.
Sam & Max had een invloed op de gameindustrie die niet te klein kon zijn. Het spel heeft een nieuw genre gecreëerd, het “psychological adventure”, dat later door andere games werd gevolgd. De serie heeft ook de manier waarop juegos worden ontwikkeld veranderd, met een focus op de storytelling en het gameplaymechanisme.
In 2008 kwam er een nieuwe game in de serie, “Sam & Max: Save the World”, die als een action-adventure spel werd uitgebracht. Dit spel introduceerde een nieuw gameplaymechanisme, namelijk het gebruik van een team van agents om opdrachten uit te voeren. Het spelvolgde de reis van Sam en Max door verschillende niveaus, waar ze diverse vijanden moesten verslaan en puzzels moesten oplossen.
De serie eindigde in 2015 met het spel “Sam & Max: Beyond the Frontier”, dat als een vervolg op “Save the World” werd uitgebracht. Dit spel introduceerde een nieuw gameplaymechanisme, namelijk het gebruik van een spaceship om door ruimte te reizen.
Sam & Max is ook bekend voor zijn inspiratie op andere media, zoals films en televisieseries. Het spel heeft een uniek karakter dat duidelijk wordt gevoeld in de spelfilmen “The Adventures of Buckaroo Banzai Across the 8th Dimension” en “Freaks and Geeks”.
In conclusie is Sam & Max een geliefd platformspelserie die een uniek karakter heeft. De serie is bekend voor zijn humoristische gameplaymechanismen, complexe puzzles en mystery-elementen. Het spel heeft ook de gameindustrie veranderd met het creëren van een nieuw genre, “psychological adventure”.