Op 25 oktober 2015, toen de AirAsia-Flight 8501 uit de Indonesische stad Surabaya naar de Maleisische stad Kuala Lumpur vloog, werd het vliegtuig op ongeveer 40.000 voet boven zee vermist door de controle van de luchthaven in Balikpapan. De vlucht was een routineel vliegplan met 162 passagiers en bemanningsleden aan boord, waaronder ook het commando van AirAsia. Pas later die avond werd het vliegtuig opnieuw ontdekt toen het in brand was gevlogen, naast de zee te zijn gestort. De crash had gevolgen voor meer dan 1 miljoen mensen, onder wie niet alleen het personeel en passagiers van de AirAsia-Flight 8501 maar ook de families van de slachtoffers.
Het vliegtuig was op dat moment op een vlucht naar Singapur, waar het om te oversteken moest. Het zou worden vermoord door een storm, die vanuit het noorden en westen kwam. Vanwege de storm waren er ondertussen ook andere vliegtuigen ter plekke stilgezeten, waaronder het AirAsia-vliegtuig dat 8501 was. De storm zorgde ervoor dat het vliegtuig steeds lager vloog, waarbij het onmogelijk werd voor de bemanning om te communiceren met het vliegcommandocenter in Singapore. Het vliegtuig verloor dan ook contact.
De crash van AirAsia-Flight 8501 was niet alleen een ramp in Indonesië maar zorgde wereldwijd voor grote schokken en opschuddingen onder de vluchtpubliek en het openbaar. De crash had gevolgen voor de veiligheid van luchtvaart, wat opnieuw de aandacht opeiste en er ook bij een aantal landen in Azië en Europa naar toe voerde.
Vandaag is bekend dat de reden voor de crash van AirAsia-Flight 8501 een combinatie was van menselijke fout, technische fout en omstandigheden. De vlucht was gedeeltelijk verantwoordelijk aan het feit dat het vliegtuig uit Singapore niet eerder had genoeg aardgas gehad.
Over de precieze oorzaak van de crash is een onderzoek ingesteld door Indonesië en de overheid. Het resultaat hiervan zal later worden gepubliceerd, maar er zijn verschillende theorieën die voortkomen uit het onderzoek.