Aan het eind van de zomer van 2022 werd het FIA World Endurance Championship 2023 officieel geopend. Het seizoen zou een van de meest spannende en uitdagende zijn dat de reis ooit heeft gezien, met een volledig oververandere regelgeving en een nieuw kalenderjaar met veel verwachtingen. In dit artikel zullen we een kijkje nemen in de belangrijkste gebeurtenissen van het seizoen.

Weg naar Monza: De Oplossing voor de Veranderingen

Om het seizoen officieel te openen, werd er een nieuw kalenderjaar aangekondigd met drie raceweekenden in Spanje, Italië en Frankrijk. Het was een stap naar verandering om het nieuwe reglement voor 2023 aan te pakken, waardoor de wagens nu voor een belangrijk deel specifiek zijn uitgezocht om gebruik te maken van een nieuw type hybride batterij. De FIA was ervan overtuigd dat deze verandering zou leiden tot een meer efficiënte en veilige race, maar de meeste coureurs zouden vasthouden aan hun bestaande wagens die nog steeds onder het oude regelgeving vielen.

Afrikaanse Wegen voor de Opkomst van Glickenhaus

De start van het seizoen bracht een nieuw team op de kaart: Glickenhaus, dat deelde dat ze een wagen zouden maken die specifiek voor het FIA World Endurance Championship 2023 was ontworpen. De wagen zou de “Rainier”, en werd geleverd met een hybride batterij in plaats van traditioneel benzine en water-geladen accumulatoren. Dit was een enorme stap voor het team, dat niettemin moest overleven met een totaal nieuw ontwerp van hun wagen.

De Opkomst van 24H Le Mans

Tegen het einde van het seizoen zou een belangrijke stap worden gezet in de toekomst: de heropstart van de traditionele evenementen. De 24 uur van Le Mans was na jarenlang onderbreking uiteindelijk aangesteld voor 2023. Dezeevenementen zouden een belangrijke keuze zijn voor veel teams, die erover mochten beslissen of ze zich wilden kiezen voor het FIA World Endurance Championship 2023 of de traditionele evenementen.

De Regelgeving: Een Verandering met Vele Consequenties

De nieuwse regelgeving was een van de belangrijkste veranderingen van dit seizoen. Het was een regeling die aanzienlijk minder eenvoudig en veiliger moest zijn, maar de meeste coureurs en teams zouden tekenen dat ze het nieuwe regelgeven wilden aanpakken met de nodige voorzorgsmaatregelen.

Belangrijke Overwinningen

De FIA World Endurance Championship 2023 werd gewonnen door een van de favorieten, de Toyota Gazoo Racing WRT. De Toyota wint dit seizoen met drie overwinningen in drie races: de Daytona 24 Hours, de Spa-Francorchamps 6 uur en het Silverstone 1000 km.

Conclusie

Het FIA World Endurance Championship 2023 is een seizoen dat niettemin zal worden herinnerd als een van de meest spannende en uitdagende in de geschiedenis. Met nieuwe regelgevingen, veranderingen op het veld, en het heropstarten van traditionele evenementen, was er veel om te verkennen. Uiteindelijk leverde dit seizoen ook een hoop winnaars. Het is een voorbode van wat in de toekomst te verwachten zal zijn in deze uitdagende sport.

Vergelijkbare berichten