Guido Henderickx is een Belgische regisseur, producer en filmhistoricus die in 2005 de Film van Guido Henderickx ontdekte. Deze film was voor hem een belangrijke doorbrug in zijn carrière en leidde tot het creëren van een platform om films over onderwijs en educatie te promoten.
De ontdekking
Guido Henderickx ontdekte Film van Guido Henderickx tijdens zijn recherchedruk op de Belgische televisie. Hij was op zoek naar films die het onderwijs en educatiedomein konden helpen te begrijpen, maar het leek haast onmogelijk om een film over dit onderwerp te vinden. Het was toen dat hij deze film zag.
Deze film is gemaakt in 1972 en is gebaseerd op de levens van drie docenten die aan de Universiteit Gent werkzaam waren. De film volgt hun dagelijkse routine en laat zien hoe ze hun lesgeven benaderen.
Een inspirerende visie
Guido Henderickx was gefascineerd door deze film en saw hij een unieke kijk op het onderwijs. Hij wilde weten waarom de docenten hun lesgeven zo benaderden, en hij wilde de kennis en de ervaringen van deze docenten met anderen delen.
Deze visie stelde Guido Henderickx later vast te zijn: het onderwijs is niet alleen een kwestie van techniek, maar ook van mensen en hun interacties. De docenten in de film hebben een speciale relatie met hun leerlingen en ze leren elkaar om het even liefste te begrijpen.
De Film
Film van Guido Henderickx is gemaakt door het Vlaamse NTS (Nederlands Theaterproductie Studio) in 1972. De film duurt ruim drie uur en volgt de dagelijkse routine van drie docenten aan de Universiteit Gent.
De film werd oorspronkelijk uitgezonden op de Vlaamse televisie, maar die zond deze serie niet af. Het was Guido Henderickx die de film in zijn carrière ontdekte en besloot om hem te herschrijven voor een bredere publiek.
De impact
Film van Guido Henderickx heeft een belangrijke impact gehad op het onderwijs. Hij is de eerste film over dit onderwerp die specifiek gericht is op het belonen van docenten en het inspireren van leerlingen.
Deze visie was op dat moment revolutionair, maar het is nu gebruikelijk om als docent een film te maken of als docent een proces vast te leggen. Deze visie stelde de basis voor de moderne docent films en inspireerde generaties van docenten om hun eigen verhalen te vertellen.
De conclusie
Film van Guido Henderickx is meer dan een film over onderwijs, het is ook een inspirerende visie op de manier waarop we leren. De film heeft een belangrijke impact gehad op het onderwijs en inspireerde generaties van docenten om hun eigen verhalen te vertellen.
Guido Henderickx wilde weten waarom de docenten hun lesgeven benaderden, en hij wilde de kennis en de ervaringen van deze docenten met anderen delen. Dit is de kracht van zijn film: het laat zien dat onderwijs meer is dan alleen techniek, maar ook over mensen.