Ruimtevaartincidenten zijn een van de meest gevaarlijke en onvoorspelbare aspecten van de ruimtevaart. Ze kunnen leiden tot het verlies van vliegtuigen, bemanningen, passagiers en zelfs op grond liggen. In dit artikel zullen we inzien welk soort incidenten voorkomen, wat er achter zit en hoe we de toekomst voor het luchtruim probeerden te verbeteren.

Een ruimtevaartincident is vaak het gevolg van een combinatie van factoren. De meeste oorzaken zijn te vinden in de techniek. Een van de voornaamste oorzaken is de technische fout, waaronder onderdeel vallen van een technisch defect met betrekking tot de navigatiesysteem of andere hardware. De andere schuld kan geheven worden aan menselijke fouten. Men kan er misverstand en verkeerde procedure voornemen in het werk.

Er zijn verschillende soorten ruimtevaartincidenten. De meeste incidenten zullen je welkens kunnen worden ingedeeld onder de noemenswaai van “technische falen” of “menschelijke fout”. Men kan er ook een ondertyping doen in het noemen van “ongelukken door omstandigheden zoals een storm.” Ondanks dat laatste, zullen we ons focussen op technisch- en menselijk onderliggende oorzaken.

Een ander soort incidenten is de vliegtuigongelukken. Het gaat hierover om die vliegtuigen waarvan de navigatiesysteem niet goed werkt. Deze zullen te maken hebben met een combinatie van de opgenomen technische fout en het resultaat hiervan kan leiden tot het vliegtuig op een plek neerkomt waarnaar men niet naar wilde.

Een ander type incident is de menselijke fout. Dit kan erop zitten dat men onvoldoende oefening heeft gedaan met de navigatiesysteem, of er verkeerde procedure voornemen in het werk. Een en al vliegtuigen op een plek neerkomen, is ook hier door menselijke fout te herleiden.

Een der meest beroemde ruimtevaartongelukken was die van de Space Shuttle Challenger. Op 28 januari 1986 gebeurde het ongeluk waarbij deze ruimtestation op het moment dat hij de stratosfeer had bereikt explodeerde.

Het gaat om een combinatie van technische en menselijke fouten. De ruimtestation was vanwege een zuiveringsprobleem niet klaar voor landing. Ondanks dit, ging het ruimtestation naar beneden waarbij het explodeerde. Het oordeel is dat de explosie werd uitgelokt doordat het ruimtestation te snel neerkwam en de buis van brandstof te snel was afgebrand.

Een ander voorbeeld van een ruimtevaartongeluk is die van het satelliet Apollo 13. Na een explosie in de ruimtestation ontwikkelde zich een opmerkelijke situatie waarin er geen atmosfeer meer was en het ruimtestation niet langer konden functioneren door middel van de normale brandstofvoorziening.

Door het gebruik van water, werden ze in staat gesteld om nog steeds een landing te doen. Een opmerkelijke feit is dat de bemanning niet dood kwam, en dat dit wel moeilijk zou zijn geweest als er geen zuiveringsprobleem was gebeurd. Het satelliet Apollo 13 is met succes hersteld.

Een der meest recente ruimtevaartongelukken was het op 1 februari 2003, waarbij de Columbia-ruimtestation neerkwam op de grond. Dit ongeluk had grote gevolgen en zorgde voor een verandering in de manier waarop ruimtestations werden ontworpen.

Een van de meest vooraanstaande onderzoeken naar dit incident was het “Columbia Accident Investigation Board” (CAIB). Het rapport, dat door CAIB werd uitgevoerd en later gepubliceerd, concludeerde dat een combinatie van technische fouten en menselijke fouten bijgedragen hadden tot de ramp. De oorsprong lag in het feit dat de schade aan het kegelscherm niet was vastgesteld.

De technisch fout is een van de meest voorkomende en vooral ook de reden waarom mensen vaak te maken krijgen met een levenslang onderscheppen. Technische fouten zijn door velen in de ruimtevaart als het gevolg van “technische foute” beschreven.

Een andere reden is dat technisch ongevulde procedures in het werk worden toegepast. Door mensen te kiezen die niet voldoende oefening hebben gedaan met de navigatiesysteem, worden ze door technische fouten aangeraken. Er bestaat ook een grote schans om technische foute in combinatie met menselijke foute aan te treffen.

Conclusie

Ruimtevaartongelukken zijn op sommige momenten een gevolg van technische falen of menselijke fouten. In andere gevallen kan er sprake zijn van een combinatie van beide onderdelen. Om deze toekomst te verbeteren, is het belangrijk om de oorsprong van ruimtevaartongelukken te begrijpen en zo het risico van zulke incidenten te minimaliseren.

Vergelijkbare berichten